Mmm, dat is een lastige vraag. Mag ik vrijuit spreken?
Miyamoto-san, wat was je gevoel toen je volledig werd betrokken bij het ontwikkelproces?
Als je je aandacht moet richten op allerlei individuele problemen, wordt het moeilijk om het complete plaatje voor ogen te houden. Op zo’n moment verschijnt Miyamoto-san met een helder beeld voor ogen. Of we nu wel of niet begrijpen wat hij voor ogen heeft, hij zorgt ervoor dat we weer vooruit kunnen. En als we zo een eindje zijn opgeschoten, krijgen we weer overzicht. We hadden echt het gevoel dat we het einde van het project zouden halen als we zo verder gingen. Het probleem is alleen dat, voordat we dat punt bereikt hebben, er veel te veel keuzes gemaakt moeten worden, en dat dingen al snel door elkaar heen beginnen te lopen bij het uitproberen van de verschillende ideeën.
Iedereen was behoorlijk zenuwachtig en besefte dat dit geen goede situatie was, dus probeerden de belangrijkste medewerkers samen te komen om dit te veranderen. Hoewel er goede resultaten werden geboekt, waren er ook dingen die minder goed gingen. Mensen verloren bijvoorbeeld het gevoel zelf verantwoordelijk te zijn. Er waren veel beslissingen die volgens hen 'gezamenlijk overeengekomen waren' en daarom niet veranderd moesten worden. Mijn antwoord hierop was: “Je kunt niet allemaal tegelijk zo’n besluit nemen, iemand moet die beslissing genomen hebben! Wie was dat?” Als ik vroeg waarom iets nog niet voltooid was, werd me vaak verteld dat het nog zou worden aangepast. Ik zei dan: “De aanpassingen hadden al lang voltooid moeten zijn. Zou je niet eens beginnen je excuses aan te bieden?” (Lacht.) In dat opzicht ben ik waarschijnlijk wel een beetje streng geweest. Je moet beginnen ervoor te zorgen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, dat ze kunnen zeggen: “Het is nog niet af, het spijt me. Ik neem de verantwoordelijkheid hiervoor.” Pas als we dit allemaal begrepen, zouden we pas kunnen beginnen met het oplossen van de problemen. En als de problemem zijn opgelost, zijn we klaar. Zo simpel is het. Pas dan kunnen we het allemaal weer rustig aan doen. Als we het dan nog eens door buitenstaanders laten testen, krijgen we een positievere reactie.
Toen we dit alles hadden rechtgezet, bestond de rest van het proces simpelweg uit het maken van kleine veranderingen, zoals het zorgvuldig aanpassen van geluidseffecten of het bijschaven van andere dingetjes.
Sommige mensen noemen dit wel 'Miyamoto Magie', maar voor jou is het niets anders dan met zorg de dingen afwerken die hier overduidelijk om vragen.
Precies, wat moet gebeuren moet gebeuren. Iets anders wat me is opgevallen, is dat de jongere medewerkers, die nog niet aan zoveel projecten gewerkt hebben, niet goed begrijpen wat het betekent om een project te voltooien. Bij videogames zijn het de meer ervaren ontwikkelaars, zoals de regisseur, die het project voltooien, dus niet het hele team. Sommige personen die bij het project zijn betrokken, lijken simpelweg naar het eind te sprinten en over de finish te gaan zonder een goed idee van wat er aan de hand is. In de loop der tijd zullen deze personen een beter idee ontwikkelen over wat er nodig is om een spel netjes af te werken. Ik denk dat ons bedrijf veel heeft gewonnen met de ontwikkeling van Zelda, want het aantal medewerkers met dit soort vaardigheden is hierdoor gegroeid.