Oké, vandaag zijn we aanbeland bij ons volgende interview, waarin ik vragen voorleg aan het ontwikkelteam van WarioWare: Smooth Moves. Het is traditie dat iedereen zichzelf eerst even voorstelt, dus laten we daarmee beginnen. Jij mag als eerste, Sakamoto-san.
Prima. Mijn naam is Sakamoto en ik ben de producent, als we de credits mogen geloven. (Lacht.) Mijn rol in dit project was om samen te werken met Abe-san en te beslissen, wat voor WarioWare we wilden maken als lanceertitel voor de Wii1. 1WarioWare: Smooth Moves will be released as a launch title in Japan, however the European and North American versions are scheduled for release soon after launch.
Hallo, ik ben Abe en ik had de leiding over de algehele richting van het project. Ik was overal bij betrokken: van de allereerste experimenten met de Wii en de Wii-afstandsbediening, tot en met de fase waarin alles bijeen werd gebracht in het voltooide product. Bovendien hakte ik de knopen door voor wat betreft de uiteindelijke specificaties van het afgewerkte spel, en zorgde ik ervoor dat het team de juiste richting bleef volgen.
Traditioneel mag de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment op het hoofdpodium staan met een lanceertitel, als Nintendo nieuwe hardware uitbrengt. Ditmaal vervulde echter ook de divisie voor planning en ontwikkeling van software, waar jullie allebei voor werken, een sleutelrol, door een lanceertitel te verzorgen in de vorm van WarioWare: Smooth Moves. Vanaf het moment dat de specificaties van de Wii werden besproken, hebben jullie nauw met ons samengewerkt. Wat vinden jullie van deze breuk met die traditie?
Het is precies zoals je zei. Hoewel we al eerder aan lanceertitels hebben gewerkt voor handheld-systemen, is dit de eerste keer dat we er eentje maken voor een tv-systeem. In alle eerlijkheid, we hadden nooit gedacht dat we een lanceertitel zouden maken voor een tv-systeem. Op veel fronten was het voor ons een compleet nieuwe ervaring.
Het ontwikkelen van spellen voor de Wii betekende een afscheid van de oude vertrouwde methodes die nodig waren om spellen naar de traditionele systemen te brengen. Dus zelfs ontwikkelaars die gewend waren om zich met lanceertitels bezig te houden, raakten een beetje verdwaald. Het besluit om een WarioWare-titel op hetzelfde moment uit te brengen als de Wii, werd al vrij vroeg in het ontwikkelproces genomen.
Ja, dat weet ik nog. Toen het concept van de Wii-afstandsbediening net bepaald was, dacht ik: "Dit is gemaakt voor WarioWare!" Het hoefde ons niet eens gevraagd te worden, we kwamen zelf al met het voorstel.
Had je dat gevoel, dat er gewoon een WarioWare-spel móest worden gemaakt, ook al toen je betrokken was bij de ontwikkeling van de Wii-afstandsbediening?
Ja. Ik had het gevoel dat we echt iets bijzonders konden maken met de Wii-afstandsbediening.
Ook ik woonde een paar vergaderingen over de Wii-afstandsbediening bij, toen er nog een beetje gespeeld werd met het ontwerp. Telkens wanneer ik de vroege ontwerpen zag, dacht ik: "Hoe kunnen we dit gebruiken voor WarioWare?" Later, toen het ontwerp af was en ik nog eens een kijkje nam, had ik sterk het gevoel dat de afstandsbediening iets was, wat we op heel veel manieren konden gebruiken. Het viel me op dat de andere teams naar de afstandsbediening en Nunchuk keken, en tijdens discussies dingen zeiden als: "Hoe gaan we hier optimaal gebruik van maken?" Maar wij dachten er anders over. Om eerlijk te zijn, waren we een stuk optimistischer, we zeiden dingen in de trant van: "Als je er hier een van hebt, kun je zo'n beetje alles doen!" (Lacht.)
Ik ben er zeker van dat veel van de ontwikkelteams, die betrokken zijn bij langdurige spelseries, erg bezorgd waren toen het traditionele Controller-ontwerp plotseling werd heruitgevonden in de vorm van de Wii-afstandsbediening. (Lacht.) Ik ben ervan overtuigd dat de Wii-afstandsbediening een nieuwe dimensie kan toevoegen aan de manier waarop ieder spel ervaren wordt, zolang je de spellen maar genoeg aanpast. Maar mijn eerste indruk – en die had ik al snel – was, dat er spellen zouden zijn die makkelijk aan te passen zijn aan de afstandsbediening, en dat er spellen zijn die voor een grotere uitdaging zouden zorgen.
Er zullen vast ontwikkelaars zijn geweest die een eerste indruk hadden als: "Wauw, dit wordt nog lastig!" Maar wat mij betreft, ben ik het helemaal eens met wat Abe-san zegt over WarioWare, in die zin dat ik het idee heb dat er vrijwel geen limiet is voor wat we kunnen doen met de Wii-afstandsbediening.