Kawamoto-san, na het produceren van twee ongekend succesvolle Brain Training-titels werd je gevraagd om een Wii-kanaal te maken. Hoe voelde dat voor jou? Vroeg je je af waarom je niet was gevraagd om gewoon een game te ontwikkelen?
Ik zou liegen als ik zou ontkennen dat die gedachte bij me was opgekomen! (Lacht.) Maar ik heb een zoon en een dochter waar ik natuurlijk veel foto’s van maak, om deze vervolgens op mijn laptop te sorteren en te bekijken. Ik weet hoe lastig dat kan zijn, dus was ik zeer geïnteresseerd in de kans om het fotokanaal te ontwikkelen. Als je kinderen foto’s laat zien op een laptop, spelen ze meestal liever met het toetsenbord. Daarom wist ik meteen waar we op moesten mikken, toen Iwata-san me het concept aanreikte om digitale foto’s op een tv-scherm te bekijken. Eigenlijk was ik blij dat je me vroeg dit kanaal te ontwikkelen, omdat het iets was wat ik zelf zou willen hebben.
Misschien was dat wel de reden waarom de tijd tussen het moment waarop ik je vroeg aan dit project te werken en de voltooiing van de prototypeversie zo kort was! Ik was werkelijk verbaasd dat je het prototype zo snel had ontwikkeld.
Ik denk dat dit komt doordat ik mijn digitale camera altijd gebruik, en me vaak afvraag waarom dingen niet zus of zo kunnen zijn. Daarom had ik een duidelijk idee over de manier waarop ik dit project wilde benaderen.
Van alle kanalen was het fotokanaal het meest volledig tijdens de eerste fase van het project. Als mensen het fotokanaal zagen, realiseerden ze zich wat er daadwerkelijk met de Wii mogelijk was, en op die manier werd de ontwikkeling van de andere kanalen erdoor aangespoord. Dit lijkt op wat er gebeurde toen Kawamoto-san en ik begonnen met de ontwikkeling van Brain Training.
Ja, er zijn inderdaad overeenkomsten. Toen ik destijds keek naar de software die voor de DS beschikbaar was, vroeg ik me steeds af waarom er geen titels waren die je kon bedienen door simpelweg op het scherm te schrijven. Vervolgens vroeg Iwata-san me om rekensoftware te ontwikkelen, en deze zou later worden omgezet tot ‘Rekenen x 20’ in Brain Training.
Toen hen werd gevraagd om Dr. Kawashima’s ideeën geschikt te maken voor de DS, was ‘Rekenen x 20’ het eerste waar Kawamoto-san en zijn team mee kwamen. Het prototype leek in die fase ook al sterk op het voltooide product.
Er moest nog veel aan worden bijgeschaafd, maar de basisstructuur lag vast, en als je het eens probeerde werd meteen duidelijk hoe leuk het was.
Kawamoto-san, je werkt als softwareregisseur, maar je wortels liggen in het programmeren. Dat je kunt programmeren is een groot voordeel. Als je een idee hebt, kun je het zelf in werking zetten, zonder dat je een technisch ontwerpdocument of zo hoeft te schrijven. Dat werkt een stuk sneller. Omdat ik zelf ook een achtergrond heb in het programmeren, kan ik je werkwijze goed begrijpen.
Waar heb je in het bijzonder aandacht aan geschonken bij het ontwikkelen van het fotokanaal?
Voor mij was het belangrijk dat iemand zonder technische kennis er meteen mee aan de slag zou kunnen. Ik denk dat ik daarin ben beïnvloed door mijn werk aan Brain Training. Ik ga nu iets te diep op de zaken in, maar vanaf het moment waarop we aan de ontwikkeling van Brain Training begonnen, was het de bedoeling dat het programma volledig via het touch screen bestuurd zou worden. Daarom lieten we een aantal knoppen in beeld verschijnen die de gebruiker precies vertelden wat er zou gebeuren als hij ze zou aanraken. Als Brain Training gebruik had gemaakt van een conventionele besturing, zoals de richtingsknop en nog een paar andere knoppen, dan zou iedere gebruiker eerst moeten begrijpen waar elke knop voor diende. Dankzij de touch screen-besturing kon de gebruiker de gewenste knop simpelweg aanraken. Dat is het belangrijkste, dat de gebruiker precies weet wat er gaat gebeuren als hij een bepaalde knop aanraakt. Het is ons gelukt om het gebruikersgemak waar we voor Brain Training naar streefden ook naar de Wii te brengen. Ik heb me er in het bijzonder hard voor gemaakt dat we alles moesten doen om onduidelijke dingen van het scherm te weren. Hierdoor kunnen mensen functies als scrollen, inzoomen en uitzoomen intuïtief toepassen, zelfs als ze dit voor de eerste keer doen. Tijdens mijn werk aan dit project heb ik altijd het beeld voor me gehouden van een stuk of vier gezinsleden voor de televisie, lachend en zich vermakend. Om dit beeld werkelijkheid te laten worden, heb ik onder andere op stricte wijze moeilijke woorden van het scherm geweerd. Dit was bij Brain Training ook zo.