Plezier voor het hele gezin
Het hart van de Wii wordt gevormd door de Wii-kanalen: een concept dat nog niet eerder zijn opwachting maakte in een spelsysteem. Ik ga graag dieper in op de achtergronden van dit concept, maar in plaats van elk kanaal direct individueel te behandelen, heb ik drie mensen verzameld die aan de basis van dit project hebben gelegen. Heren, zouden jullie jezelf eerst even kunnen voorstellen? Te beginnen met jou, Aoyama-san.
Hier bij Nintendo noemen we dit een IPL, oftewel een Initial Program Loader, nietwaar?
Precies. Ik had de leiding over het team dat besloot, over welke IPL-mogelijkheden en systeemfuncties de Wii zou beschikken.
Ik zal zo dadelijk wat dieper ingaan op jouw team. Kuroume-san, zou jij je eerst even voor kunnen stellen?
In andere woorden, als mensen een bepaald menu aan het ontwerpen zijn, komen ze met jou praten. Je hebt ook de verantwoordelijkheid gehad over de opstartschermen van diverse andere systemen, nietwaar?
Dus jouw baan behelst het eerste scherm dat je ziet als je het systeem aanzet. Dan komen we nu bij jou, Tamaki-san.
Ik had de leiding over de Wii-menu’s en het WiiConnect24-project. Daarnaast heb ik meegeholpen om de systeemfunctieprojecten in goede banen te leiden.
Je was al lang voordat het Wii-project officieel aanving met de conceptualisering van Nintendo’s volgende spelsysteem bezig, nietwaar? Ik kan waarschijnlijk veilig stellen dat jij meer Wii-presentaties - zowel intern als extern - hebt meegemaakt dan wie dan ook!
Simpel gezegd zijn jullie drie de kernleden van het IPL-project, dat bepaalde over welke functies het systeem zou beschikken. Maar misschien is het voor de lezers die gewend zijn aan de bestaande spelsystemen een beetje onduidelijk wat we bedoelen met ‘systeemfunctie’. Zou jij deze term even kort kunnen toelichten, Aoyama-san?