Vandaag wil ik graag beginnen met de gesprekken over 'The Legend of Zelda: Twilight Princess'. Omdat bij dit project een groot aantal ontwikkelaars is betrokken, wil ik zoveel mogelijk van hen aan dit gesprek laten deelnemen. We beginnen met zes jonge medewerkers die voor het eerst als teamleiders werkten aan dit project. Het is de bedoeling om later met meer ervaren ontwikkelaars te praten en tenslotte zal ik nog spreken met de regisseur (Eiji) Aonuma-san en (Shigeru) Miyamoto-san. Goed, om te beginnen wil ik onze jonge ontwikkelaars vragen zich eens voor te stellen.
Mijn naam is Nishimori, ik werk ook voor EAD. Ik gaf vooral leiding aan het ontwerp van de speler: met andere woorden, Link. Daarvoor werkte ik aan de animaties van computergestuurde personages in Wind Waker en de spelfiguren in Mario Kart: Double Dash!!
Ik ben Kitagawa van EAD. Ik begon aan dit project als hoofdontwerper voor de kerkers, maar gaandeweg nam ik de totale verantwoordelijkheid voor de kerkers voor mijn rekening en maakte ik de puzzels en andere uitdagingen voor de speler. Voordat ik aan dit project begon, werkte ik aan de omgevingen in Luigi’s Mansion, de kerkers in Wind Waker en daarna aan het ontwerp van het spellogo en het titelscherm van Pikmin 2.
Mijn naam is Miyagi en ik werk ook voor EAD. Ik had de leiding over het ontwerpen van de buitenwereld en gaf leiding aan het team van buitenwereldontwerpers. De belangrijkste projecten waar ik eerder aan werkte waren Super Mario Sunshine en Pikmin 2. Tussen die projecten door werd ik opgeroepen om mee te werken aan de vormgeving van sommige omgevingen in Wind Waker.
Ik ben Tominaga, ook van EAD. Net als Kitagawa-san werkte ik aan puzzels en uitdagingen, maar dan die in de buitenwereld. Eerder was ik verantwoordelijk voor de positionering van schatkisten en vijanden in Wind Waker. Daarna werkte ik aan de teksten voor Mario Kart: Double Dash!! en vervolgens aan de lokalisatie voor de wereldwijde release van dat spel. Meer recent werkte ik aan het debuggen van Four Swords Adventures en daarna aan de regie van Super Mario 64 DS.
Mijn naam is Kyogoku van EAD. Ik had de supervisie over het overkoepelende script voor deze Zelda en heb ook richting gegeven aan enkele evenementen rondom computergestuurde personages. Voordat ik mij bij dit team aansloot, werkte ik aan het script van Four Swords Adventures.
Volgens mij geldt voor elk van jullie dat jullie nog nooit aan een project van deze omvang hebben gewerkt. De ontwikkeling van een enkele titel kan moeilijk omvangrijker zijn dan bij dit project. Met zo’n groot project is het misschien nog wel het moeilijkste om ieders ideeën in het spel te verwerken zonder dat het spel zijn eigen gezicht verliest. Als iemand mij zou vragen wat al die onverenigbaar lijkende elementen samenvoegt, zou ik zeggen dat het komt doordat elk individu een eigen idee heeft van wat Zelda uniek maakt. Daarom zou ik elk van jullie willen vragen om hier zijn eigen definitie van te geven. Laten we beginnen met Oyama-san.
Eens even kijken… binnen het ontwikkelingsteam discussiëren we altijd over wat het voor een spel betekent om een Zelda-spel genoemd te worden en ik ben ervan overtuigd dat er geen duidelijke definitie bestaat waar iedereen zich in kan vinden. Het is niet zo dat er ergens een papier ligt waarop de regels zijn vastgelegd ofzo. Wat we wel hebben zijn de voortgezette tradities vanaf de allereerste 'Legend of Zelda' voor het Famicom Disk System1. Hierdoor weten we bijvoorbeeld dat Link zijn zwaard in zijn linkerhand draagt… 1The Legend of Zelda werd in Japan uitgegeven voor het Famicom Disk System. In de rest van de wereld werd het spel uitgegeven als een cartridge voor de NES.
Dat klopt! (Lacht.) Omdat Link wordt bestuurd met de Wii-afstandsbediening, gebruikt hij in de Wii-versie het zwaard met zijn rechterhand. Dat was volgens mij de beste oplossing, maar zelfs over dit punt was niet iedereen het eens. Sommige mensen vonden dat Link het zwaard nog steeds in zijn linkerhand moest dragen. Dit leidde altijd tot discussies over wat de essentie van een Zelda-spel is. We kwamen dit probleem ook tegen bij het plaatsen van vijanden, de informatie in beeld en wat je ook maar kunt verzinnen. We kwamen erachter dat het onmogelijk is om de essentie van Zelda in woorden te vangen.
Het kan misschien niet benoemd worden, maar op zeer mysterieuze wijze voelt iedereen wel aan waar we het over hebben, toch?
Kunnen jullie voorbeelden geven van hoe jullie definitie van Zelda binnen jullie eigen werkgebieden tot uitdrukking kwam in het spel? Kun jij daar iets over zeggen, Kitagawa-san?