Toen de originele WarioWare-titel gelanceerd werd, was het geen product waar we hoge commerciële verwachtingen van hadden. Sindsdien is het echter uitgegroeid tot een onmisbare serie waarvan een deel is uitgebracht als lanceertitel voor de Nintendo DS en binnenkort een deel dat tegelijkertijd met de in aantocht zijnde Wii4 zal worden uitgebracht. Als spelontwikkelaar mag je dan trots op jezelf zijn. 4WarioWare: Smooth Moves wordt in Japan gelanceerd, de Europese en Noord-Amerikaanse versies worden spoedig na de lancering uitgebracht.
Zeker weten. In het begin dacht ik dat het niet meer zou zijn dan een eenmalige hit, maar toen de Nintendo DS ten tonele verscheen, zeiden mensen dingen als: "Deze hardware is gemaakt voor de WarioWare serie!" (Lacht.) Dat is waarom ik bij de lancering van de Wii al besloten had om er een WarioWare-titel voor uit te brengen. Dat hoefden ze me niet eens te vragen! Destijds, toen het eerste deel werd uitgebracht, kon ik me niet eens voorstellen dat het tot zo'n serie zou uitgroeien.
Met het eerste WarioWare-spel was het niet zozeer het specifieke spelkarakter dat zorgde voor het onderscheid, maar eerder het gegeven dat Nintendo toen een heel ander bedrijf was. Zowel binnen als buiten de onderneming heerste het imago dat we uitsluitend spellen in ‘Nintendo-stijl’ maakten. WarioWare ontstond uit een verlangen om af te wijken van de norm, met het soort plezier dat je alleen ervaart als je iets totaal anders creëert.
Ik kan me nog goed herinneren dat, toen de ontwikkeling van WarioWare begon, je maar bleef roepen: "Laten we iets doen wat Nintendo normaal niet doet!
Tijdens het ontwikkelproces had ik zo mijn twijfels of Nintendo het ook daadwerkelijk zou gaan uitbrengen! (Lacht.)
Er heerste een uitermate positieve sfeer onder de medewerkers, al vanaf het begin van de ontwikkeling van de eerste titel. Het was duidelijk dat deze mensen het spel wilden uitwerken, er hun schouders onder wilden zetten en zich volledig voor de projecten wilden inzetten . Het probleem waar we mee werden geconfronteerd, was hoe we het spel konden omzetten naar een verkoopbaar product. We wilden onze oorspronkelijke ideeën gebruiken, maar we moesten een strategie verzinnen om het op de markt te brengen. Daarvoor hebben we ons flink achter onze oren moeten krabben en hebben we heel wat kopzorgen gehad.
Het grappige is, dat niemand minder dan Shigeru Miyamoto-san zelf het meest nadacht over hoe we het eerste WarioWare-spel het best op de markt konden brengen. We waren iets aan het uitproberen dat niet typisch Nintendo was, of om het wat extremer te zeggen, iets dat Miyamoto-san niet zou maken. Dus vonden we het uitermate amusant dat hij degene was die het hardste nadacht over hoe we product het beste konden verkopen!
Dat klopt, het was Miyamoto-san die de slogan "Meer! Korter! Sneller!"5 goedkeurde. 5Deze slogan stond op de verpakking van de Japanse versie. Hij werd niet gebruikt voor de Europese en Noord-Amerikaanse versies.
Destijds stak Miyamoto-san veel energie in het laten zien hoe WarioWare's ongebruikelijke en toch amusante speelstijl zich onderscheidde van alle andere spellen op de markt, omdat het gemakkelijk te leren was zonder dat je jezelf er uitgebreid in moest verdiepen. Daardoor groeiden de spellen uit tot lanceersuccessen van onschatbare waarde en nog meer dan dat, markeerden ze het begin van een nieuw type van toegankelijke software die een breed publiek aanspreekt. Het meest interessante was, dat niemand minder dan Miyamoto-san zelf een spel eiste dat hij zelf nooit zou maken! Nu ik erover nadenk; het Mii-personagekanaal is op een vergelijkbare manier onstaan.
De software die jij en je team aan mij hebben laten zien, was oorspronkelijk bedoeld voor de Nintendo DS6. Het was precies datgene waarvan Miyamoto-san al een tijd riep dat we het moesten maken. Toen ik het aan hem liet zien en hem voorstelde dat dit was wat hij zocht, werd het in een mum van tijd het Mii-personagekanaal. 6Lees deel 4 van de interviews uit de ‘Iwata vraagt...’-serie voor het vervolg op de discussie over hoe de software van dit DS-prototype de basis vormde voor het Mii-personagekanaal.