Als volgende wil ik het hebben over de architectuur en het ontwerp van de Wii. Takamoto-san, kun je ons uitleggen waar je verantwoordelijk voor was?
De Wii valt zeker op in vergelijking met andere spelcomputers. Ten eerste is het verreweg de kleinste. Vertel ons hier eens over.
Zoals je zei is een van de opmerkelijkste aspecten van de Wii zijn kleine omvang. Ons specifieke doel tijdens de ontwikkeling van dit systeem was om het niet groter dan twee of drie dvd-hoesjes te maken. Dit was natuurlijk een opdracht die jij ons had gegeven. (Lacht.)
Om eerlijk te zijn, had ik een paar dvd-hoesjes op elkaar gestapeld en tegen mezelf gezegd: "Zo groot zou mooi zijn!" (Lacht.) Dat was destijds zeker nogal een schok voor je?
Ik was niet echt geschokt, eerder verbaasd. (Lacht.) Toen we begonnen met het ontwikkelen van de Wii, had ik mijn twijfels over de noodzaak om hem zo klein te maken, maar naarmate de ontwikkeling vorderde, begon ik de visie te begrijpen. Uiteindelijk besefte ik dat de Wii onopvallend moest zijn naast de tv in de huiskamer. Zoals je weet staat er altijd een boel AV-apparatuur in de buurt van de tv. In het geval van de GameCube moest de spelcomputer zelfs uit de kast gepakt en voor de tv gezet worden, vanwege de Controller-snoeren. De Wii is echter draadloos. Door de manier waarop de Wii-afstandsbediening werkt, moeten gebruikers het systeem dichtbij de tv zetten. Dit legt bepaalde fysieke beperkingen op wat de omvang van het apparaat betreft. We stelden ons voor dat-ie in de smalle kastruimte naast de tv of boven de AV-apparatuur moest passen en hadden geen andere keuze dan dit mogelijk te maken. Uiteindelijk lukte het niet om hem zo dun te maken als twee dvd-hoesjes, maar zo dun als drie is ons op de een of andere manier wel gelukt. (Lacht.)
Eén specifiek probleem was de diskdrive. Als je rekening houdt met het omhulsel en de andere componenten, kun je je vast wel voorstellen dat de diskdrive niet dikker mag zijn dan een enkel dvd-hoesje. Dat was een flinke uitdaging. En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat het systeem niet zo dun wordt dat het breekbaar is. Want hoeveel rekenkracht de Wii ook heeft, hij wordt nog altijd gebruikt om mee te spelen en we moeten ervan uitgaan dat hij ook gebruikt wordt door kinderen. Nintendo heeft uitzonderlijk strenge standaarden die ervoor moeten zorgen dat onze producten niet gemakkelijk kapot gaan. (Lacht.) Dus deden we test na test om een perfecte balans te vinden tussen omvang en stevigheid... en die tests bleven maar falen. Toch waren we dankzij dit proces van vallen en opstaan uiteindelijk in staat om een dikte van drie dvd-hoesjes te realiseren, met behulp van enkele verstevigende plaatjes.
De wens om de Wii zowel klein als sterk te maken was in beginsel een tegenstrijdig plan. Welke andere problemen kwam je tegen toen je probeerde om het systeem klein te maken?
We streefden er niet alleen naar om de Wii zo klein mogelijk te maken, maar wilden ook graag een disksleuf gebruiken. Een drive met een deksel, zoals die van de GameCube, of met een uitschuivende lade, zou ons een paar millimeter hebben bespaard. Bovendien zijn diskdrives met een sleuf duur en moesten we stilstaan bij de duurzaamheid. Maar ook hier moesten we in overweging nemen waar het systeem geplaatst zou kunnen worden. Aangezien er tegenwoordig maar weinig vrije ruimte is rond tv's, en een diskdrive met een sleuf minder ruimte vereist om een disk in te voeren, was dit een onmisbare functie. Gebaseerd op de levensstijl van onze klanten, en gezien het feit dat onze Controllers draadloos zijn, denk ik dat we de juiste beslissing hebben genomen.
Laten we nu eens met Ashida-san praten. Ashida-san, vertel ons eens waar jij verantwoordelijk voor was.