In de versie van Wii Sports die we tijdens de E3 aankondigden waren tennis, golf en honkbal de enige drie sporten. Nu zijn bowlen en boxen eraan toegevoegd, waardoor er vijf sporten zijn om uit te kiezen. Kun je me iets vertellen over deze ontwikkeling?
De voornaamste reden was het feit dat Wii Sports een product is dat wereldwijd verkocht moet gaan worden. Zoals je net zei, is in het begin besloten dat tennis, golf en honkbal deel zouden uitmaken van het pakket. Tennis en golf zijn sporten die over de hele wereld worden beoefend, maar we maakten ons er zorgen over dat honkbal niet erg populair is in Europa. Aanvankelijk waren we van mening dat drie sporten genoeg afwisseling zouden bieden om iedereen met het spel te vermaken. Maar in landen waar honkbal doorgaans niet wordt gespeeld, zouden er in praktijk maar twee sporten zijn om uit te kiezen. We realiseerden ons dus dat het spel meer afwisseling nodig had en we begonnen na te denken over welke andere sporten we konden toevoegen.
We probeerden sporten te bedenken die wereldwijd bekend zijn en die de meeste mensen wel eens gedaan hebben. We wilden tevens sporten toevoegen die zelfs moeders, die misschien niet zo vaak sporten, zouden willen uitproberen. Dit leidde tot het idee om bowlen toe te voegen en zoals gewoonlijk lieten we de programmeurs meteen een demo voor ons maken. (Lacht.) Ze werkten er een paar dagen aan. Toen we de kans kregen om het uit te proberen werd iedereen er meteen verliefd op, zodra de bal over de baan begon te rollen. En dus besloten we ermee aan de slag te gaan.
Ongeveer op hetzelfde moment werd ook het plan gevormd om boksen toe te voegen, nog zo'n sport die wereldwijd beoefend en bekeken wordt. Aangezien de Nunchuk en de Wii-afstandsbediening allebei bij de Wii worden geleverd, is het mogelijk om ze allebei te gebruiken. We begonnen dit idee uit te werken. Eerlijk gezegd waren we van plan om slechts één van beide sporten toe te voegen: bowlen of boksen, afhankelijk van welke de beste zou blijken. Maar toen we wat gevorderd waren met de prototypes zagen we in, dat we twee spellen hadden ontworpen die zo goed werkten dat we onmogelijk tussen de twee konden kiezen. We liepen een beetje op de zaken vooruit en maakten grapjes dat we ze zouden bewaren voor Wii Sports 2. Maar uiteindelijk waren deze spellen zo goed dat we ze zo snel mogelijk beschikbaar wilden maken voor het publiek. We voelden ook een zeer sterke drang om de wereld meteen te vertellen hoeveel plezier je kunt hebben met bowlen en boksen op de Wii. Dus uiteindelijk vroegen we de programmeurs en ontwerpers om verder te gaan met allebei de sporten!
Als ik dit allemaal hoor, lijkt het erop dat iedereen gunstige reacties heeft gekregen tijdens het ontwikkelingsproces. Toch kan ik me voorstellen dat jullie er nog niet gerust op waren, totdat mensen van buiten het bedrijf de kans kregen om deze spellen te spelen. Klopt dat wat jou betreft, Eguchi-san?
Ja ach, ik ben het type dat ervan houdt om zijn personage nieuwe kleren aan te trekken, een hoed op te zetten en te laten vissen! (Lacht.) Dus in plaats van geld uit te geven aan een fotorealistische spelervaring, voel ik er meer voor om me te concentreren op het overbrengen van vernieuwende elementen van de Wii-ervaring op onze klanten. Natuurlijk valt niet te voorspellen of deze spellen door iedereen ter wereld met open armen worden ontvangen. Maar toen we de reactie op de E3 hadden gezien, werd ons duidelijk dat de gebruikers er net zoveel plezier mee hadden als we verwachtten. Vanaf dat moment konden we zonder aarzeling verdergaan met de ontwikkeling.
Nou, ja. Iedereen had vertrouwen in deze spellen, maar voor mij had dat vertrouwen niets te maken met de vraag of we iedereen over de hele wereld zovber zouden krijgen het spel te spelen. Voor mij betekende het dat ik er zeker van kon zijn dat ik mijn gezin zover zou krijgen dat ze het spel gaan spelen. Zelfs mijn vrouw die nooit spellen speelt of mijn dochter die nog op de kleuterschool zit en geen goede hand-oogcoördinatie heeft. Of misschien zelfs de vriendinnen van mijn vrouw en hun mannen. Weet je, voordat je een eigen gezin hebt, breng je je tijd voor het grootste deel door met personen die dezelfde interesses hebben als jij, en dat beperkt de groep mensen voor wie je spellen maakt. Maar als je eenmaal een gezin hebt, kom je nieuwe mensen tegen die niet noodzakelijk dezelfde interesses hebben als jij. Voordat ik een gezin had dacht ik, wanneer ik spellen maakte, altijd aan mensen die op mijzelf leken. Maar nu voel ik een sterke drang om spellen te maken die deze nieuwe mensen om me heen ook leuk zullen vinden, en dat zijn mensen die normaal gesproken geen spellen spelen. Hierdoor was mijn eerste reactie, toen ik bezig was met de ontwikkeling van Tennis voor Wii Sports en zag hoe leuk iedereen het vond, dat ik geloofde dat degenen, die niet gewend zijn om spellen te spelen, iets als dit wel zouden spelen. Voor mijzelf ging het er niet om of het goed zou verkopen of een wereldwijd succes zou worden. Ik dacht alleen maar aan de mensen om me heen en bedacht me dat ik tevreden zou zijn als zij het leuk zouden vinden om ermee te spelen.
Inderdaad. En het resultaat is dat mensen die naar de spelbeurzen komen er echt plezier mee hebben.