Ideas Born Out of Functionality
We had originally planned to release Twilight Princess at the end of 2005, but as we entered the final period before completion, we decided to postpone the release by a year. This decision had the effect of moving the finish line further away right at the end of the race, so to speak. There was also the added challenge of developing the Wii version, and I think this made things more difficult for everyone. I would like to hear how you felt about the extension of the release date and how the extra time impacted the project. Let's start with Oyama-san.
When the extension was finalised, part of me was relieved that we would have more time to create more things in the game, but another part of me realised that this meant having to work on the same project for another year. In the end, the feeling of happiness at being able to create more things in the game was much greater. This was because I realised how big the expectations for this game were from the time the first footage was revealed at E3 in 2004.
The whole world is expecting the greatest Zelda ever, isn’t it? I expect there was a tremendous amount of pressure on you to meet those expectations.
In terms of the volume of development, there was even more than there was with Ocarina. I felt that rather than hurrying to implement everything by a particular deadline, I would rather have the time to do it right.
I felt glad to have more time to polish the game. With a Zelda game, there is so much that can be refined that you only start ending development because the deadline is approaching. Or to put it another way, you're never going to finish a Zelda game before the deadline with time to spare. It's the kind of project where you can always use more time to continue polishing it. With that extra time you don't merely make minor adjustments, you continue to improve it as a game by adding as many new elements as possible. So the more time I have the happier I am. But at the time it was initially decided to postpone the release, I didn't have a clear understanding of how much time I would need to finish my work.
With a project this large, it's difficult to know at what pace to work, isn’t it? Naturally at the beginning you didn't know how much work there was to be done. What about you, Kitagawa-san?
Honestly, I was one of the people who was happy to hear about the delay. At the beginning of the project, the director (Eiji) Aonuma-san told me how many dungeons to make, and it wouldn't have been possible to make that many by the original deadline. But with the delay, it was possible to put together a realistic plan to create that many dungeons. Of course, I mean this in terms of quality as well as quantity. The dungeons in Zelda games are the biggest part of the gameplay, so it wouldn't make sense if only the outside parts of the game were complete. We constantly received feedback from people testing the game about how to have the player use certain items or at what angle to place the camera, and we used that feedback to constantly work on improving the dungeons. I was grateful for the extra year as I felt that we were able to polish the dungeons to a level that I am personally very satisfied with.
When you are short of time, all your energy goes into getting that data ready by the end of the day. That's why you can't really look at the bigger picture and make decisions that will be better for the project in the end.
That's right. That's why, to speak frankly, I thought: "If you were going to postpone it by a year, why didn't you tell us that from the start?" (laughs)
In my case, I only joined the team right before the decision to push back the release date was made, which meant I didn't really feel too deeply affected by it. I didn't think much beyond: "that's a pain." In fact, I was more worried about the decisions to develop a Wii version or release it more or less simultaneously worldwide. But seeing first-hand how Nintendo comes together and co-operates when they have a tight deadline approaching really made me take a step back and appreciate what a great company this is.