So, why did you originally decide to undertake this particular project?
Dear readers of the "Iwata Asks" series, please allow me to introduce myself. My name is Nagata and I work for the "Hobo Nikkan Itoi Shinbun", a web page hosted by Shigesato Itoi1. I have had the pleasure of putting together and editing these articles. Up till now, I have been responsible for putting together the interviews chaired by Mr Iwata that you see on this web page. After one of these interview sessions, without any warning, Mr Iwata asked me if I would like to sit down and talk with him for a special edition interview. I found myself recording our conversation without any idea how this proposal would turn out. I present to you the result of that discussion here in "Turning the Tables: Asking Iwata", a special edition interview. This will be the only special feature in this series, so I ask that you please forgive us in advance for our indulgence. Next up will be the Wii software series (starting with Wii Sports). This interview is a little long, but please enjoy it as if it were an intermission of sorts to these interviews. 1Shigesato Itoi is a famous Japanese copywriter and game designer. He is most well known for his work with Nintendo’s Mother series (known as EarthBound in the United States). Itoi voiced the father in the Japanese version of the My Neighbor Totoro anime film.
As I wrote in my introduction, I felt that we should accurately document the course that led to the creation of Wii. With Wii, Nintendo has taken the idea of breaking with the past and made a console with the somewhat overblown code name "Revolution", all in the hope of dramatically changing the way things are done. This was definitely not an easy path, and we often worked without being able to see the light at the end of the tunnel. I felt very strongly that I wanted to document this process. Of course, for people that want to know what ideas were behind the creation of Wii, this kind of record might be valuable and interesting, but I didn't want to force it upon other people that might not be interested in hearing it. That's why we decided to put it on Nintendo's homepage, so it would always be available to everyone who wants to read about it. We thought that this would be the ideal format to inform people about the history of Wii and the ideas that went into its development.
Put simply, I thought that the current structure of Nintendo would enable me to do it. As the president, I am involved in all of the final decisions regarding every aspect of the Wii project. Therefore, in objectively telling our readers how Wii was created, I thought it would be the most expedient option for me to lead the discussions. Although there are not many precedents for this kind of undertaking, I thought it would be possible with Nintendo's current structure. The biggest hurdle to overcome was taking all of the important points from our conversations and turning them into understandable, readable articles. I would like to make this point clear, so please leave it in the final draft! (laughs) I normally write all of my own speeches, and I don't feel comfortable unless I've prepared all of the materials for a presentation myself. But for this series of interviews, there was no way I could find the time to put together the articles myself. However, it isn't possible for myself or the people I am interviewing to always speak in a way that is clear and easy for the readers to understand. So I realised that we would need someone with good writing and composition skills in order to get this project off the ground. Well, I've known you since the time you worked at a gaming magazine, and since we still keep in touch with your work at the "Hobo Nichi", the first person that came to mind was you, Nagata-san.
If you don't mind, I'd like to ask you a question. What's it like to be present at these interviews?
Well, firstly, I'd say that I was surprised to find out that in addition to the details of the Wii project, you also know the personalities of all your employees very well.
I think that might be a bit of an overstatement! (laughs) With over 1300 employees here at Nintendo, it wouldn't be possible to remember everyone!
That might be because Nintendo deals with a relatively limited range of products. Also, since I myself come from a development background, I think I understand the minds of developers better than most executives.
In addition to that, we brainstormed with each other from square one. We were all running into the same walls, and we made the critical decisions together. I talked with a lot of people, such as Takeda-san and (Shigeru) Miyamoto-san, along the way at each juncture. In that sense, I think the fact that I have been centrally involved in the creation of Wii is the biggest factor in explaining why my staff and I understand each other so well.
You used to make games by writing programs, and with Wii you have worked to create a piece of hardware. Comparing these two experiences, have you noticed any differences in your approach to the creative process?