Miyamoto-san, what was the key concept for you when you started making the controller?
So, this is what you meant by accessiblity. The task ahead of you must certainly have seemed difficult, but what actually caused you to start moving in the direction of the current controller?
Well, there are several overlapping factors. First of all, Mr Takeda suggested using a pointer. In the subsequent discussions, Mr Ikeda talked about making it into the current straight shape, kind of like a rod. This was perfectly in line with my train of thought.
Mr Miyamoto would bring out his mobile phone during meetings and say enthusiastically "Can't we make something like this?" (laughs)
Once the pointer technology was introduced, it wasn't exactly obvious to make the controller rod-shaped, was it? It wouldn't have been unusual if we'd come up with a two-handed controller with a pointer in the middle, for example. We actually made a demo unit like that.
We called it the Gunbai (the fan held by the referee in sumo wrestling), I believe.
Yes, that's right, the Gunbai. We tested it pretty thoroughly, if I remember correctly.
I understand it better looking back now, but we were approaching it in the wrong way. We were trying to move in the direction of the rod shape, but we started with the idea of a two-handed controller. When I realised this, I told everyone "we shall start from the rod!"
But even though I said that we should make the rod our starting point, we ended up with just that - a rod!
Once we decided on this shape and the control became one-handed, several problems were solved at once. I really sensed that everything we had hoped for the controller would become a reality. It wasn't so much that these problems were solved in a deliberate manner, but more like several ideas worked well with the underlying concept. At that moment, I felt that we'd finally done it.