When the original WarioWare title was launched, it wasn't a product we necessarily had hugely high commercial hopes for. However, since then it has grown into an indispensible series that was released as a launch title for the Nintendo DS, and will soon be released simultaneously with the upcoming Wii.4 Speaking as the game's developers, it must make you feel quite proud. 4WarioWare: Smooth Moves will be released as a launch title in Japan, however the European and North American versions are scheduled for release soon after launch.
It certainly does. At the beginning, I expected it to be nothing more than a one-hit wonder, but when the Nintendo DS came along people were saying things like: "This hardware was made for the WarioWare series!" (laughs) That's why with the Wii launch, I'd already decided that I'd like to make a WarioWare title for it: I didn't need to be asked! Back when the first one was released, I never imagined it would develop into that kind of series.
With the first WarioWare game, it wasn't so much the specific character of the game that marked it out, but rather that Nintendo was quite a different company back then. Both inside and outside the company, there was a distinct image that we only produced "Nintendo-style" games. WarioWare was born out of a desire to depart from the norm, with that particular kind of fun that you only get when you make something different.
When WarioWare was first being developed, I clearly remember you kept saying: "Let's do something Nintendo wouldn't do!"
During the development, I did have my doubts about whether Nintendo would actually release it! (laughs)
There was a really positive atmosphere among the staff ever since the development of the first title. It was obvious to me that these people wanted to make the game a reality, and were used to buckling down and devoting themselves to projects. The problem we were faced with was how to make the game into a saleable package. We wanted to keep our ideas as we'd originally intended, but we also had to come up with a strategy to make it marketable. This got us scratching our heads, and caused a fair amount of worry.
A funny thing is that it was none other than Shigeru Miyamoto-san himself who put the most thought into how best to market the first WarioWare game. We were trying to do something that wasn't typically Nintendo, or to put it in a more extreme way, something that Miyamoto-san wouldn't make, so we found it hugely amusing that he was the one thinking hardest about how to make the product marketable!
That's right, it was Miyamoto-san who gave his approval to that slogan which went: "More! Shorter! Faster!"5 5This slogan appeared on the packaging for the Japanese version, but was not used on the European and North American versions.
I also remember him saying: "You can get away with saying more extreme things! Why not say: 'More! Shorter! Faster! Stupider!'" (laughs)
At the time, Miyamoto-san put a lot of energy into showing how WarioWare's unusual yet amusing playing style made it distinct from all the other games out there, in the way it could be simply picked up and enjoyed without having to get deeply absorbed in it. And as a result, the games went on to become invaluable launch titles and even more than that, they marked the first of a new type of accessible software that appealed to a broad spectrum of people. The really interesting thing was that it was none other than Miyamoto-san who was demanding a game that he wouldn't make himself! Come to think of it, that's similar to the way the Mii Channel came about.
The software that I was shown by you and your team was originally intended for the Nintendo DS.6 It was exactly what Miyamoto-san had been saying we should make for quite some time. When I showed it to him and suggested that this was the kind of thing he'd been looking for, the idea became the Mii Channel in no time. 6Please see Part 4 of the Channels interviews in the "Iwata Asks…" series for further discussion of how this DS prototype software provided the basis for the Mii Channel.
I was really worried because I'd just come back from a business trip and was informed by a member of staff Iwata-san and Miyamoto-san were both here and that something had happened. I immediately feared the worst thinking that perhaps I'd done something wrong and was, well, rather worried...