I'd now like to ask a few questions about the controller, perhaps the most talked about feature of Wii. Turning first to Takeda-san, the man in charge of Wii development, what were your initial thoughts when creating the controller?
The Nintendo DS proved to be a major influencing factor. The concept for the DS was already floating around when we were developing the Wii controller, and had already been very well received when we came around to fixing its specifications. During development, we constantly asked ourselves how we could follow the same path as the DS. Quite obviously, we considered installing a touch panel on the controller, as many people had anticipated. We also thought of using a pointing device, like a computer's mouse or track pad. However, the thing about the Nintendo DS is that touching the screen directly is such an easy concept to understand, and indeed, this had a huge impact. I really fretted over what kind of interface to follow up the DS with.
While you created a special in-house team to develop the Wii controller, you had also put together a small interface team prior to that, hadn't you? Tell us a bit about this.
Well, when developing a games console, a human-machine interface isn't just a necessity, it's an intrinsic part of the whole process. So, a number of years ago I created somewhere between ten and twenty teams, each consisting of around three people. These teams were given free rein to couple a dedicated controller or peripheral with a Nintendo GameCube title, and then see whether or not the end result was marketable. This project gave rise not only to the "Donkey Konga" Bongos and the "Dancing Stage: Mario Mix" Action Pad, but to a number of ideas and designs that would find their way into the Wii Remote.
Ikeda-san, you were directly responsible for the Action Pad. You’ve turned your hand to a variety of peripherals in the past. Could you tell us a little about this and your role in the Wii project?
Well, many, many years ago I designed a number of games such as “Pocket Pikachu”, a mobile game that uses a pedometer, and “Kirby Tilt 'n' Tumble”, a Game Boy Color game that uses an accelerometer. After this, I remained involved in a number of interface-related projects, and was responsible for the design of the accelerometer electronics used in the Wii controller.
Given your long experience with user interfaces (UI), what do you make of the Wii Remote UI?
Of course, when playing a game, the nearest thing to the player is the controller. The controller should therefore be regarded as an extension of the player rather than as part of the console. I always bear in mind the importance of the fact that the player will have far more contact with the controller and UI than the console itself.
What key concepts did you have in mind when you started developing the Wii controller?
I felt that it should be both "Simple" and "Comfortable". I believe this is the overarching concept behind Wii. I was always aware that the controller should be usable by anyone, and that it shouldn't be seen as an enemy. Indeed, it should make you want to pick it up.
It certainly did. Personally speaking, I was very surprised when my parents expressed an interest in the DS, saying that they would like to try it out. This interest seems to have been sparked by learning about the DS in magazines and on TV shows, which convinced them that they could actually use the device thanks to the stylus. This episode brought home to me the importance of user-friendliness.