I would like to start talking about "The Legend of Zelda: Twilight Princess" today. Since many developers are involved with this project, I would like to have as many of them participate in this discussion as possible. First, I will talk with six young staff members who experienced being team leaders for the first time on this project. Just so you know, I am planning to talk with more experienced developers later on, and towards the end I will talk with the director (Eiji) Aonuma-san and (Shigeru) Miyamoto-san. So, let's start by having our young developers introduce themselves.
My name is Nishimori, and I also work in EAD. I was mainly in charge of designing the player, in other words, Link. Before that, I worked on the animations of the non-player characters (NPCs) in Wind Waker and the characters in Mario Kart: Double Dash!!
I'm Kitagawa from EAD. With this project, I started out as a chief designer for the dungeons, but part way through the project I took over the entire direction of the dungeons, creating the puzzles and other challenges for the player. Before this project, I worked on the terrain in Luigi's Mansion, the dungeons in Wind Waker and after that on the design of the game logo and title screen for Pikmin 2.
My name is Miyagi and I also work in EAD. I was in charge of planning the field design and managing the field design team. The main projects I have worked on before are Super Mario Sunshine and Pikmin 2, but between those two projects I was called in to provide support for some of the terrain graphics in Wind Waker.
I'm Tominaga, also from EAD. Just like Kitagawa-san, I worked on the direction of puzzles and challenges, but I was in charge of designing them for the field portion of the game. As for what I have worked on previously, I was responsible for the positioning of treasure boxes and enemies in Wind Waker. After that I worked on writing the text for Mario Kart: Double Dash!! and then worked on the game localisation for its worldwide release. Most recently, I helped with the debugging of Four Swords Adventures before working on the direction for Super Mario 64 DS.
My name is Kyogoku from EAD. I was in charge of the overall script for this Zelda title as well as planning some of the events that used NPCs. I worked on the script of Four Swords Adventures before joining this team.
I would guess that for all of you here today, this is the first project of this magnitude that you have worked on. The scale of development for a single title doesn't get any bigger than it was for this project. With a project this large, there is always the monumental challenge of including everyone's various ideas in the game while at the same time maintaining its overall integrity. If I were to pinpoint what it is that binds all of these seemingly disparate elements together, I would say that it is each individual's concept of what makes Zelda unique. I would like to ask each of you how you define that for yourself. Let's start with Oyama-san.
Let's see…we are always discussing in the development team what it means for a game to be called a Zelda game, and I really think that there's no clear definition that is shared by everyone. It isn't like there are any rules written down on a piece of paper somewhere. What we do have are the unbroken traditions from the very first "Legend of Zelda" for the Famicom Disk System 1. So we know for instance that Link holds his sword with his left hand... 1 The Legend of Zelda was released for the Famicom Disk System in Japan. Elsewhere in the world, it was released as a cartridge for the NES.
We did! (laughs) Since Link is controlled by the Wii Remote, he swings his sword with his right hand in the Wii version. I think that was the best solution, but even looking at this one point, there were people who said they thought Link should still hold the sword in his left hand. That would always lead to discussions about what the essence of a Zelda game is. We faced this problem when it came to the placement of enemies, the user interface and everything else you could imagine. And we found that we couldn't properly put it into words.
It might not be articulated, but somehow there is a very mysterious shared sense of what this is, isn't there?
Moving on, can you give some examples of where in each of your specialised fields you reflected your definition of Zelda in the game? How about you, Kitagawa-san?
Well, I was always thinking about puzzles because I was in charge of the dungeons. I thought the only way to learn what Zelda means was to play the previous Zelda games.