The developers of Wii Sports have joined me to kick off our series of interviews on Wii software. So without further ado, I would like each of you to introduce yourself, beginning with Eguchi-san. Please also explain in layman's terms what you have worked on up to now.
My name is Eguchi, and I work in EAD (Entertainment Analysis & Development Division). I was the producer for Wii Sports. In the past, I have worked on projects such as creating the levels for Super Mario World. More recently, I was the producer on Animal Crossing: Wild World. I should add that I was also in charge of Wii Play, which was developed at the same time as Wii Sports.
My name is Ota, also of EAD. I was the director of Tennis, one of the five games in Wii Sports. I have worked on numerous projects, but presenting the "100 Marios"1 demo on stage at the unveiling of the GameCube was one of the more interesting ones! (laughs) 1"100 Marios" was a demo shown at the unveiling of the GameCube at SpaceWorld 2000, a video game trade show hosted by Nintendo, held in Chiba, outside Tokyo. Beginning with a single sprite, the number of Marios on-screen increased until there were over 100 displayed.
I'm Yamashita, and I work in EAD. I was in charge of Baseball and Boxing for Wii Sports. Recently, I have been involved in Big Brain Academy. Before that, I worked on Pikmin and Pikmin 2. In the past, I worked on the Mario Artist: Talent Studio project. But perhaps that is going too far back?
My name is Shimamura, also working in EAD. I was the director for Golf and Bowling on Wii Sports. I moved to EAD three years ago, and recently worked on Nintendogs.
Thank you. Now, let's begin with you, Eguchi-san. Could you describe for us how you began developing Wii Sports?
It initially grew out of the development of the Wii Remote, which is one of Wii's best features. During the development of the Remote, we did a range of trials to see what it was capable of. The prototype software we used included things like a baseball game designed by Yamashita-san, and a tennis game that Ota-san came up with. Wii Sports came about as a result of our discussions about how to turn these into fully-fledged games.
So you didn't start development with the intention of producing Wii Sports. Rather, you started by trying to design some trial software that would push the Wii Remote's capabilities to the limit. Ota-san, could you tell us about the process which led to the development of the Tennis prototype?
I was a member of a small team of programmers that worked on all sorts of prototype software even before it was decided that the current Wii Remote would become the controller for Wii. So we really had a whole range of different sample controllers, for each of which we were tailoring specific prototype software. As Tennis was one of the games born out of that, it wasn't actually the result of a clear intention to develop something specific. As the Wii Remote is rod-shaped, it didn't take us long to come up with the idea of making a tennis game. Once we'd produced it, it was immediately apparent how well it worked. That's honestly how it happened.
I think the secret behind the creation of Nintendo's controllers is the seamless way that work on the prototype controller hardware is combined with the development of prototype software for those controllers. What I mean is, no sooner is there an idea for a controller from the hardware development side than the software developers come up with something to test it with. The hardware side then takes on board the feedback from this. Wii Sports came about as a result of that process, repeated over and over again, didn't it?
That's right. We really did produce a huge amount of trial software. A number of these ideas have been refined and ended up in Wii Play.
I wonder what it's like to have to keep coming up with new prototype software. I imagine that you had a constant stream of controllers coming, with all kinds of designs you would never have imagined. You then had to develop software specifically for use with each one. As there was no guarantee that any would end up as actual Nintendo products, you could only rely on your own instincts and inspiration...