So, how many microgames did you pack into this game?
You were faced with a mammoth task having to come up with such a large number of individual games. Was there no risk of repetition, or the games becoming formulaic?
Actually, there was. As the games were being put together, there were times when we’d notice that some of them had near identical gameplay. We tried our best to alter the way they were played, but found that making them too different just made the player confused as to what to do next. Finding a perfect balance in the gameplay was difficult. When we reached the stage where we needed to select around two hundred microgames from the total number which exceeded a thousand, we looked for a good balance, with enough variation to keep the necessary level of excitement.
You used the word “thousand” very lightly just now, as if it were nothing! (laughs)
So, a thousand different ideas means you had to produce storyboards for every single one?
That’s one of the unique things about the WarioWare team: if anyone comes up with an idea, they are allowed to produce storyboards for it.
With a normal game’s development, usually the person in charge of planning comes up with the ideas and has them implemented into the game. With WarioWare however, any member of the development team with a good idea is free to give their input.
That’s the WarioWare team’s unique way of communicating then. I’ve seen the place you mentioned with all the ideas stuck on the wall.
That’s right. It's not unheard of for non-WarioWare team members to walk through and stick their ideas up on the wall too!
They do! (laughs) And then the programmers will come along, peel off ones that look easy to make and begin working on making them into a game.
That freeform style is really impressive! (laughs) So, could you give me an example of some of the content of those storyboards?