A First-Rate Link, Even by Nintendo Standards
Initially, Zelda: Twilight Princess was being developed solely for the GameCube, but you then adapted it for Wii. I’m sure there were many vexing problems along the way, but could you tell me how you found your way through the various complications?
Well, I felt confident that applying Wii’s unique control system to Zelda would heighten the game’s charm. The pointer function, for example, would make the use of in-game items in the first-person mode both easier and more intuitive. I told Aonuma-san that for the Wii version we would just have to change the controls without having to change the game's content, but there were some concerns about this.
At first, the staff and I were at a total loss as to what to do. We’d been shown a new device, but weren’t happy to just brush it off with: “We don’t have enough time for that!” (laughs) So we started trying out various ideas. One of which was dropping the 3D stick altogether and instead just using the Wii Remote only for its pointer function in a similar way to the Nintendo DS stylus.
You mean, you wanted to control Link by using the Remote to point to a certain destination?
Right. In the end it didn't really work. But even though we felt that it probably wouldn't suit a Zelda game, it was worth giving it a try. We played around with a lot of ideas for the controls and camera work, including those that we thought may have been a little too revolutionary. Then, when we exhibited the game at this year’s E3, we had a version that we felt was just about in a finished state. But there were still things I wasn’t completely satisfied with, and I was concerned about what kind of reception it would receive from the crowds there. As I’d feared, the feedback was quite negative.
Oh, really? I was under the impression that the people who were able to try it out at the show weren’t that critical.
Well, the ones who only played it for a while seemed to enjoy themselves, but the hardcore fans who had gotten used to the GameCube’s control method, and those people who were having a quiet word in Miyamoto-san's ear (laughs) seemed to be less than impressed.
I did tell him, with perhaps the hint of a threat, that people thought it was terrible (laughs)
Getting this kind of chance to sound out people's reactions before a piece of software is released is actually something I welcome. But personally the thing which most affected me was hearing how smooth the controls on Mario Galaxy were! (laughs)
Well, you know, I did tell myself at the time that Mario Galaxy was developed for Wii from the start, but I knew the customers wouldn't have any sympathy for that kind of excuse. In any case, it was clear that some serious changes had to be made. Actually, it was the time after E3 that gave us the most headaches with the controls for the Wii version.
Firstly, we tried to take out all the aspects that had a negative reception during the showing at E3. Then from there, we took things back to the drawing board, going back to the original concept: “What are the best things about using the Wii Remote in this version?” We heard a lot of things like: “We want to use the controller like a sword” at E3. Of course we had already done some experiments involving swinging the Remote like a sword and seeing Link’s action mimic this on-screen. During these early experiments however, we were faced with the fact that players doing this repeatedly would become tired, and so in the end we chose to remove it. Especially at the beginning, we made the game respond to various movements of the Remote. For example, if you swung the Remote vertically, Link would swing his sword vertically. But we felt this would actually become restricting to the player, and would tire the player out if they kept playing this way.