A lot of people have already found Wii Sports to be extremely approachable and fun in a really easy-to-comprehend, intuitive way. But on the other hand, it seems that the more experienced gamers are, the more concerned they are that they will quickly tire of the game. This seems to be due to a vague association between games which are easy to grasp and games that lack depth, and therefore soon become boring. But once you actually play this game, it becomes clear that this couldn't be further from the truth. I'd like therefore to ask the individual directors about the depth the games in Wii Sports have. Let's begin with Tennis.
Ok. As someone who has always developed "traditional" games, I knew that Tennis would have to contain those deeper elements that would appeal to gamers. The first such idea I had was that the ball's movements could be altered by the way the player swings the controller, be that a slice, a topspin shot, or whatever.
That still surprises me. I'm still not completely sure how the movement of the ball can vary so much, just through a swing of the Wii Remote.
The fundamental factor giving the game depth comes from the fact that there is such a huge level of variation in the controls. So much in fact, that you could probably say it's impossible to hit the same shot twice. As the data picked up by the Wii concerning how you moved your wrist and the angle you turned the controller is all analogue, if you hit the ball 100 times, that action is going to be reflected on the screen in 100 different ways. What I'm saying is that every time you play, the conditions will be slightly different. The player can enjoy trying out different strokes to see what happens, constantly learning in a sensory way. I think it will take a long time for the player to get the hang of all of the movements, and the process of feeling oneself improve at the game is really enjoyable for the player. Another, more "game-like" element is the fact that we have made around 60 computer-controlled characters for the players to take on. As some of those characters are formidable opponents, it is enjoyable to work on acquiring the skills you'll need to beat them. In addition, there is a "Skill Level" in the game which gives the player an easy-to-understand numerical indication of how they are progressing, which they can check at any time. By watching this "Skill Level" increase, you can feel yourself developing as a player, which is fun. There is also a recent feature we added called the "Rocket Serve". If you time your swing of the remote just right and hit the ball when it is at its highest point, you will hit a really fast serve.
That's right. It really adds to the excitement for both the server and the player receiving the serve!
So for instance, you could make your opponent think you're going to pitch a fastball, but then actually throw a forkball.7 7A forkball is a type of pitch, favoured by a number of famous Japanese pitchers, where the ball is held between the first two fingers, causing it to drop suddenly as it nears the batter.
At first glance, you may think Boxing is simply a game where you have to land punches on your opponent, but the important thing is defence, or dodging. This is something I always tell people when they first give Boxing a go: you can dodge punches really well by just leaning your body to the sides in the normal fighting posture.
That's right. I actually always tell players to move their bodies instead of moving their hands. In fact, the very act of moving your body causes the controller to move, so it only feels like you're holding your hands still. But when giving advice to beginners, I find they can learn to avoid punches better if you tell them to dodge using their body rather than their hands. It's a lot of fun as you sway your body and the Mii on the screen dodges in the same way. So in terms of the best strategy for the game, rather than just blindly throwing punches, it is more effective to first dodge your opponent's punches before getting a punch in on the counter-attack.
I remember something funny from when I was doing the Wii Preview. Before the visitors arrived, I gave a simple demonstration of the game to all of the girls working in the Nintendo booth, and told them "it's good to throw a punch just after you dodge." They seemed to really enjoy it, and throughout the show they kept playing against the visitors. They got really good at counter-attacking, and I got a bit flustered and had to ask them to go easy on the visitors! (laughs)
Once you've grasped the skills such as how best to time your punches depending on the distance between you and your opponent, the game suddenly becomes a whole lot more enjoyable. Needless to say, as you progress further in the game, the Mii opponents you face become tougher. The sense that it's easy at the beginning, but gets gradually more challenging is something you can always expect from Nintendo games. I mean that's classic Nintendo! (laughs)