Focusing on the Player's Perspective
Miyamoto-san, how did you feel when you became fully involved in the development process?
When you have a lot of individual issues to deal with, it becomes difficult to visualise the whole picture. That's when Miyamoto-san comes in with a clear idea of how things should be, and points us in a certain direction. Then, whether we fully understand what he's doing or not, we become able to move forward. When we do this, we catch a glimpse of the bigger picture. We feel a very real sense that if we are just able to continue like this, we'll get to the end of the project. The problem is that before we reach that point, there are far too many choices to be made, and things become easily confused while we are trying out various ideas.
Everyone was feeling rather anxious and knew this situation wasn't good, so the main staff members got together to try to sort it out. Although there were some good results, there were some negative ones too. For instance, people lost their sense of individual responsibility. There were a huge amount of decisions which they said had "been made by all of them" and that therefore shouldn't be changed. My answer to this was: "You couldn't all have decided, somebody must've made the decision! Who was it?" When I asked why something wasn't completed, I was often told that it was being adjusted. I would say "the adjustments should've been done by now. Shouldn't you start by saying sorry?" (laughs) I suppose in that sense, I have been a little on the strict side. You have to start by getting people to take responsibility and be able to say: "It isn't done yet, I'm sorry. I take the responsibility." I just think that if we could all understand this, we could work together on solving the problems. Once we fix them, it's finished. It's as simple as that and then we can all relax. Then when we give it to focus testing groups we get a more positive response.
Once we've got all of that straightened out, the rest of the project becomes a process of simply making one small change after the other, carefully editing sound effects or fine-tuning things.
Some refer to it as "Miyamoto Magic", but as far as you're concerned, you're just carefully working through everything that obviously needs to be done.
Exactly, there is no other way. One other thing that I've noticed is that the younger members of staff, who've yet to work on that many projects, don't have a very clear idea of what it takes to bring a project to completion. With video games, the people who truly bring a project to completion are the senior staff such as the director, not the entire team. Those people involved in the project just seem to rush towards the end and cross the finish line without having a clear idea of what's happening. With time, those people develop a clearer idea of what is required to finish off a game properly. I think the company has gained a significant amount through the development of Zelda, as the number of staff we have with these skills has grown.
I believe there is a certain way to finish a project, just like there's a way to win in sport.
Bringing something to completion becomes really fun. Before you reach the final stage, you can get obsessive and feel like you've got to add more and more. This desire to expand the game is overwhelming, so you find yourself unable to grasp that sense of achievement that you get from completing a project.
It's just that, until you've reached that point it's vital that you are being pointed in the right direction for making the transition from a state of disorder to being able to experience that thrill of completing something. This is what sets the quality of the work apart, and where Miyamoto-san shows such focus. Quite frankly, I still can't see things that clearly. He'll say to me: "How many times have we been through this? And you still get confused?!" But, yes, I still lack that certain clarity. And because I still suffer with this, so in turn do my staff. That's one of the major reasons why we couldn't see the final destination clearly.