Always Striving to Stay True to the Spirit of Zelda
This is a question which I also asked to the younger developers I spoke to last time. What does Zelda mean to you? Let’s begin with you, Kawagoe-san.
Well, as I was in charge of the cinematic sequences, during development I didn’t know much about how the dungeons and other parts of the game I wasn’t involved in were coming along. Due to this, as the project entered its final stages, I play-tested the game with much the same feeling of excitement as a first-time user would have! (laughs) Just the other day, there was a dungeon where, whatever I tried, I couldn't work out how to get out of it. I was playing with this really serious look on my face, but the second I worked out how to do it, I couldn’t help grinning proudly. I was actually a bit worried that the people around me would notice, but to me Zelda is all about that instant when you grin with satisfaction.
It’s wanting to experience those feelings of satisfaction that gets you playing in the first place.
Precisely. I have a strong feeling that Zelda is the game that pays the most attention to those moments.
You have to come up with a world with that much depth and variety to get the players to enjoy those moments where they think: “I did it!”
Was there anything different about the movie production for Zelda, compared to those for games you have worked on before?
One thing which is very important in Zelda games is minimising the amount of time where the player is simply left watching the screen, unable to press the buttons to influence the action. That is something we have consistently paid a lot of attention to ever since Ocarina.
From the perspective of someone making movie sequences, that must be a pretty tall order!
It certainly is! (laughs) But even in those scenes with long sequences of subtitles which move the story along, we tried to avoid making the player just watch, without being able to control anything. At the very least, we always ensured that the movie sequence wouldn’t carry on until the player had pressed the button to move on to the next message. The idea was that the player should feel they are controlling the game as much as possible. This means that we had to work out what would happen in the movie sequence if the player doesn't press the button, which is no easy task.
It must be tough thinking of ways to delay the action when the messages aren't being advanced.
But there are ways of doing it. As the series has progressed, we have built up more methods of doing that, more know-how. We want to continue to pay attention to this in the future.