Tennis, golf and baseball were the only three sports in the version of Wii Sports that we announced at E3. Now bowling and boxing have been added and there are five sports to choose from. Could you tell me about this development?
The primary reason was the fact that Wii Sports is a product that will be sold worldwide. As you just mentioned, it was already determined from the start that tennis, golf and baseball would be included in the package. Tennis and golf are sports that are enjoyed around the world, but it concerned us that baseball isn't very big in Europe. At first we thought that three sports provided enough variety to allow anyone to enjoy the game. However, in countries where baseball isn't normally played, there would effectively be only two sports to choose from. So we realised that the game needed more variety, and we started thinking about other sports that we could add.
We were trying to think of sports that are known throughout the world that most people have played before. We also wanted to add sports that even mothers, who might not play sports very often, would want to try out. This led to the idea of bowling, and as usual we had the programmers make us a demo right away. (laughs) They worked on it for a few days, and when we had a chance to try it out everyone fell in love with it as soon as the ball started rolling down the lane. So, we decided to go ahead with it.
Around the same time, a plan was also put together for boxing, another sport that is enjoyed around the world. Since the Nunchuk and the Wii Remote are both going to be included with Wii, it's possible to hold one in each hand, and we started working on it so we could try this idea out. Honestly speaking, we were only going to use either bowling or boxing depending on which one turned out better. But once we had made some progress on the prototypes, we realised that we had created two games that worked so well that we couldn't choose between them. We got a little ahead of ourselves and joked about saving one of them for Wii Sports 2, but in the end these games were so good that we wanted to get them out to the public as soon as possible. We also felt quite strongly that we wanted to tell the world right away how much fun they could have bowling and boxing on Wii. So we ended up asking the programmers and designers to go ahead with both of them!
Hearing all this, it seems that everyone had favourable feedback during development. However, I can imagine that you might have been a little anxious until people from outside the company had a chance to play these games. Was this true for you, Eguchi-san?
Yes, well I am the type of person who loves changing my character into new clothes, putting on a hat and going fishing! (laughs) So I feel that rather than spend money trying to pursue a photo-realistic game experience, I would rather focus on conveying the freshness of the Wii experience to our customers. Of course, it isn't possible to predict whether or not these games will be accepted by everyone around the world, but after seeing the response at E3 it became apparent to us that users were enjoying it in the same way we thought they would. From that point on, we were able to continue development without hesitation.
Well, yes. Everyone had confidence in these games, but for me that confidence wasn't about getting people around the world to play them. For me it meant that I felt sure I could get my family to play these games, even my wife who never plays games, or my daughter who is still in preschool and doesn't have good hand-eye co-ordination yet. Or perhaps even my wife's friends, and their husbands. You know, before you have a family of your own, you end up spending most of your time with people who have similar interests as yourself, and this tends to limit the group of people you make games for. But once you have a family, you end up meeting new people that don't necessarily share the same interests as you. Before I had a family, I was always thinking of people similar to myself when I made games, but now I have a strong urge to make games that will also be liked by these new people around me, people that don't normally play games. That's why, when I was making Tennis for Wii Sports, my first reaction when I saw how much everyone liked it was thinking that the non-gamers around me would play something like this. For me, it wasn't about whether it would sell well or be a worldwide success. I was only thinking of the people around me, and that I would be satisfied if they were happy playing it.
It is. And the result is that the people coming to the exhibitions are really enjoying themselves.
Well, I wasn't completely at ease, but I was looking forward to seeing everyone's reactions, feeling free of responsibility in a sense. During E3, games with unbelievable graphics using an incredible number of polygons were lined up in the surrounding booths, and I could barely contain my excitement just thinking about putting Wii Sports next to them.