Wanneer werd de “Gouden Driehoek” van Miyamoto, Tezuka en Nakago voor het eerst gevormd?
Dat was in de tijd van Super Mario Bros. 17. Ik ontmoette Tezukavoor het eerst toen hij aan me werd voorgesteld als nieuwe medewerker. In die tijd werkte Tezukaaan... 17 Super Mario Bros. was een platformspel dat in september 1985 in Japan werd uitgebracht voor de Famicom.
Dus dat betekent dat Tezuka en Miyamoto aan Devil World werkten in dezelfde periode waarin Miyamoto met Nakago aan Excitebike werkte.
En Excitebike werd uitgebracht in November. Aangezien Excitebike werd ontwikkeld in Tokio, reisde ik veel op en neer met Miyamoto, en bleven we vaak ook in een hotel overnachten. In die tijd was er een opleving in de economie, waardoor het soms heel moeilijk was een hotelkamer te vinden. We hebben zelfs wel eens in hetzelfde bed geslapen.
Zo hebben we Excitebike gemaakt. Daarna begonnen we te werken aan Super Mario en The Legend of Zelda 18, tegelijkertijd. 18 The Legend of Zelda was een actie-avonturenspel dat in Japan in 1986 werd uitgebracht voor het Nintendo Disk System van de Famicom.
Juist, die twee titels werden tegelijkertijd ontwikkeld. Lang niet alle gamefans schijnen het te weten, maar de eerste Super Mario- en Zelda-titels werden tegelijkertijd gemaakt, door dezelfde personen. Dat is iets wat achteraf wel zeer verbazingwekkend is! (lacht)
Je bedoelt die draaiende vuurbalken aan de kasteelmuren die je tegenkomt als je op weg bent naar Bowser?
Er bestaat natuurlijk de kans dat je het simpelweg vergeten bent, Tezuka! (lacht)
Het oorspronkelijke idee achter Super Mario was dat we een dynamisch, atletisch soort spel wilden maken dat plaatsvond te land, ter zee en in de lucht, met een groot hoofdpersonage.
Precies, we wilden een Mario die twee keer zo groot was als we nu gewend zijn. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of we meteen al hadden besloten dat dit Mario moest worden.