Tezuka zei daarnet dat het aanvankelijk de bedoeling was om de levels in het spel uit land, zee en lucht te laten bestaan. Maar op een gegeven hadden we het luchtelement bijna laten vallen.
Dat klopt. We hadden die levels waarin Mario over wolken liep al voor een deel gemaakt. Vanwege geheugenbeperkingen waren we daar echter mee gestopt. Maar omdat Tezuka erg gesteld was op die luchtlevels, wisten we ze nieuw leven in te blazen door klimplanten toe te voegen.
Maar nu we een manier hadden bedacht om Mario in de lucht te krijgen, ontstond een nieuw probleem - hoe we hem weer naar beneden kregen.
We hadden geen manier om Mario uit het luchtlevel weer op de grond te krijgen, dus dachten we dat we hem simpelweg omlaag konden laten springen. Maar je zou niet snel geneigd zijn om omlaag te springen.
Maar door muntjes in de lucht te positioneren, waardoor spelers werden aangespoord ernaartoe te springen, kwam iedereen uiteindelijk weer op het grondniveau terecht.
In Super Mario Bros. vertrouwt de speler erop dat hij die muntjes kan pakken zonder een leven te verliezen, hoe hoog in de lucht hij ook mag zijn. Als de ontwikkelaars de speler een streek hadden willen leveren, zou die situatie misschien gebruikt zijn om de speler juist een leven te laten verliezen. Dan zou je het de volgende keer natuurlijk wel nalaten om die munten te pakken. Maar in Super Mario bestaat een bepaald vertrouwensniveau: “Als je naar die muntjes toespringt, zal je heus niets vervelends gebeuren.” Zo konden de spelers zonder zorgen weer naar het grondniveau springen.
Tijdens de ontwikkeling zeiden we daarom ook vaak: “We mogen de verwachtingen van de spelers niet verloochenen.”
Ja, die dingen zeiden we echt tegen elkaar, hè? We zeiden ook: “Dit stukje gaat het plezier van de speler bederven, dus laten we het schrappen.”
Ik heb het idee dat alle spellen in de serie zijn gemaakt vanuit de allesoverheersende wil om de “verwachtingen van de speler niet te verloochenen” of “het plezier van de speler niet te bederven”. Maar bij de Famicom moest je werken met tal van beperkingen. Ging de ontwikkeling daarom met veel met vallen en opstaan gepaard?
Jazeker. We hadden bijvoorbeeld slechts 256 componenten ter beschikking om alle graphics in beeld te brengen.