Om te beginnen wil ik jullie graag bedanken voor jullie komst hier vandaag.
Jullie beide gaan vrijwel elke dag lunchen met Miyamoto. Soms schuif ik ook aan, waardoor we de laatste tijd al veel met elkaar hebben gesproken. Maar dit is de eerste keer dat we elkaar in een dergelijke formele situatie spreken. Speciaal voor Tezuka. Hoewel de Iwata Vraagt-interviews al een tijdje meegaan, is dit voor jou de eerste keer dat je er aan deelneemt, toch?
Weet je, ik had altijd het gevoel dat je niet aan deze interviews mee wilde doen omdat je vermoedde dat we er geheime bedoelingen mee hadden. (lacht)
(lacht) Nou, ik heb je toch maar voor dit interview gevraagd, omdat het me onmogelijk leek de geschiedenis van Mario te bespreken zonder de driehoek Miyamoto, Tezuka en Nakago erbij te betrekken. Misschien dat jullie beide even kort kunnen schetsen wat jullie functies zijn.
Ik werk als producent voor de Divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD). Samen met Shigeru Miyamoto overzie ik alle aspecten van de spellen die op die afdeling ontwikkeld worden.
Dus je bent vlak na de lancering van de Famicom1 begonnen. 1 De Famicom, buiten Japan bekend als het Nintendo Entertainment System, is een tv-console die in juli 1983 was uitgebracht.
Ik kan me de dag nog goed herinneren dat Tezuka bij het bedrijf kwam. Miyamoto leidde hem rond en stelde iedereen op kantoor aan hem voor. Toen was Tezuka nog erg slank... (lacht)
Dus toen was jij, Tezuka, de nieuwe jongen op het werk. En nu kennen we elkaar alweer vijfentwintig jaar... (lacht)
Op dit moment ben ik directeur van SRD2. Ik kwam oorspronkelijk bij Nintendo om te helpen met het programmeren voor de Famicom. Sindsdien heb ik het genoeg gehad om aan vele Nintendo-producten te mogen werken. 2 SRD is een bedrijf dat in 1979 is opgericht voor het programmeren van videospellen en het ontwikkelen en verkopen van CAD (Computer-Aided Design)-pakketten. Het bedrijf is gesitueerd in Osaka, het kantoor van SRD bevindt zich in Kyoto, binnen het hoofdkantoor van Nintendo.
Het werk dat ik origineel deed bij SRD had absoluut niets te maken met het ontwikkelen van videospellen. Ik moest bijvoorbeeld software programmeren voor rekenprogramma's die op gewone pc's draaiden.
Je werkte ook aan besturingssystemen, dus eigenlijk meer de zakelijke kant van het verhaal. Maar hoe raakte je dan betrokken bij het ontwikkelen van videospellen?