Laten we nu teruggaan naar Super Mario Bros. Kun jij ons iets vertellen over het begin van de ontwikkeling dat je in het bijzonder is bijgebleven?
Ik weet nog goed dat aan het begin van de ontwikkeling die blauwe hemel in beeld verscheen.
Dat klopt. Op dat moment verscheen er nog niets in beeld behalve die blauwe hemel, de witte wolken en de grond, maar dat zag er al fantastisch uit. Ik dacht: “Dit is geweldig!”.
Inderdaad. Zoiets had ik nog nooit gezien. Toen ik dat beeld zag, was het al ‘s avonds laat, maar toch belde ik meteen Miyamoto en zei: “We hebben iets geweldigs gemaakt!” (lacht)
Zelfs ik was in die tijd echt verbaasd dat de Famicom zulke sprankelende beelden tevoorschijn kon toveren.
Dat klopt. Miyamoto zei aan het begin tegen me: “Maak het zo dat een enkel level ongeveer een minuut duurt.” Maar in een normaal spel, kon je in een seconde door een enkel scherm rennen.
Als het een seconde kost om door een enkel scherm te rennen, en je wilt dat het level een minuut duurt, heb je zestig schermen nodig.
Daarom vroeg ik: “Gaan we echt zoveel schermen maken?” Miyamoto reageerde door te zeggen: “We zorgen dat er in tussentijd van alles gebeurt, dus zouden twintig schermen wel genoeg moeten zijn voor een enkel level.” Ik begreep toen nog niet wat Miyamoto daarmee bedoelde.
Ik vermoed dat Miyamoto toen al vele concrete beelden voor ogen had, ook al toonde het scherm toen alleen nog maar hemel, wolken en grond.
Toen we de levels daadwerkelijk gingen maken, hadden we slechts een stuk of twaalf schermen nodig.
Zelfs het langste level, waar we al onze energie in staken, had in totaal slechts tweeëndertig schermen. Er was maar één zo'n level, de andere waren korter.
En hoewel Miyamoto geen levelontwerpen gebruikte, kon hij steeds goed inschatten wat moest gebeuren. Het verbaasde mij zeer, hoe hij altijd zo zelfverzekerd vertelde hoe we verder moesten gaan.