Miyamoto had in de tijd van Mario allerlei notities en krabbels op zijn bureau geplakt, want hij had altijd een beeld voor ogen van Mario die op een dinosaurus rijdt.
Inderdaad, Yoshi! (lacht) Maar in die tijd was het niet meer dan een tekening van Mario die op een dinosaurus rijdt. Pas in Super Mario World 23 kon je voor het eerst op een dinosaurus rijden. 23 Super Mario World was de vierde titel in de Super Mario-serie en werd in Japan tegelijk met de Super Famicom uitgebracht in november 1990.
Miyamoto is een groot liefhebber van country-muziek, en ik vermoed dat hij een zwak heeft voor paardrijden en dat soort dingen.
Ja, dat klopt. Helaas bestaat hij niet meer, maar vroeger was er dicht bij ons kantoor een bar met een ‘country and western'-thema waar Miyamoto me vaak mee naartoe nam.
Dat Mario op Yoshi ging rijden had daar zeker mee te maken. Maar we konden dit op de Famicom niet voor elkaar krijgen. Volgens mij wilde Miyamoto Mario in Mario 3 al op een dinosaurus laten rijden, maar wegens de beperkingen die de hardware ons stelde, was dit ons niet gelukt. Daarom bedacht Tezuka power-ups waardoor Mario zelf de eigenschappen van een wasbeer of een kikker kreeg.
Dus de reden waarom Mario in een kikker of wasbeer transformeerde, en een staart kreeg waarmee hij door de lucht kon vliegen, was omdat het niet lukte hem op een dinosaurus te laten rijden! (lacht)
Precies, nu kunnen we Mario op Yoshi laten rijden! (lacht) Maar heeft Miyamoto dat echt zo gezegd? “Mooi! Dit is onze kans!”
(lacht) Maar ik denk wel dat als Miyamoto eenmaal ergens zijn zinnen op heeft gezet, hij het uiteindelijk altijd voor elkaar krijgt. Hij geeft nooit op... De Mii-personages zijn bijvoorbeeld ook iets wat hij zich langdurig in heeft vastgebeten.
Miyamoto denkt vaak in fases van vijf jaren, nietwaar? Maar goed, al dat gepraat over Miyamoto, hij zal dit vast met rode oortjes lezen! (lacht)
Over zijn volharding gesproken, de stand voor meerdere spelers is daar ook een voorbeeld van. Dat we die eindelijk voor elkaar hebben gekregen in New Super Mario Bros. Wii.