Selecting Items Without Looking
Wii MotionPlus allows you complete control over Link’s sword, and you can stop that sword in mid-swing, fire a sword beam, and dash up using the A Button, but another big point is the big change from previous games in the UI for choosing an item.
That’s right. As alluded to earlier, in The Legend of Zelda games you have to be able to switch items in a flash.
Until now, you had to open the item screen and choose the Bow or a Bomb, disrupting the flow of the game. And that didn’t seem right to me. But the director Fujibayashi-san and Tanaka-san in charge of UI completely resolved that big problem.
We were using Wii MotionPlus, so I wanted to do something revolutionary even for switching items, and what I came up with was quickly switching items without having to look at an item screen.
Yes. I thought it might be possible with Wii MotionPlus, so after I had a rough idea of it, I talked to Tanaka-san and asked for the impossible. I explained it using gestures, like, “If you do this, then this happens.” (laughs)
When using the Wii Remote, the most common solution is to choose items with the pointer. But this time, we wanted to select items without using the pointer.
That’s right. We tested arranging the items on the screen in a circle, and you twist the Wii Remote Plus like a rotary switch to select an item.
You thought of selecting items the way you used to turn a dial to choose the channel on an old-fashioned television.
Exactly. But when we tried it out, you can only turn your wrist about 120 degrees, so when choosing one item from about eight, you end up selecting the wrong one a lot. Then we realised that turning your wrist wasn’t the right way to go and tried tilting the Wii Remote Plus with your arm.
For example, you remember with your body that if you tilt down, you switch to the Slingshot.
So you can do it without looking at the screen. I think it was around the time you had just made that system, I remember very well that Miyamoto-san really bragged about it. He said, “Once you get used to it, you can select items with unprecedented speed and without interrupting the flow of the game. It’s quite unique.”
He even mentioned it to me before it was finished, so it must have really struck a chord with him.