''Je bent behoorlijk negatief!''
Toen Iwata mijn kantoor bezocht voor een interview voor mijn website Hobo Nikkan Itoi Shinbun, vertelde hij me over jouw theorie dat een goed idee iets is “dat verschillende problemen in één keer oplost.”
Ik denk dat je daarmee de spijker op z’n kop slaat. Het is een antwoord waar je wat mee kan, dus stelt het mensen tevreden. Je was vast zelf ook wel tevreden dat je het in woorden kon uitdrukken. Maar volgens mij was het niet jij maar Iwata die je theorie heeft opgepikt en deze heeft verspreid.
Dat had je zelf moeten doen! (lacht) Maar het bewijst dat je best in woorden kunt uitdrukken wat een idee is.
Ja, daar lijkt het op. Eh, dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar toen Iwata iedereen vertelde over wat ik had gezegd over hoe een idee verschillende problemen in één keer oplost, dacht ik er pas voor het eerst over na. En toen dacht ik, “Hé, ja, dat klopt.”
En daardoor ben ik de laatste tijd veel gaan nadenken over andere dingen, zoals probleembewustheid. Ik denk dat ideeën altijd samengaan met problemen en obstakels.
Ik ben bijvoorbeeld in een bespreking met vijf personen, en ik zeg, “Zo gaan we het doen.” Dan zeggen twee personen, “Oké, dat is prima”, maar de andere drie zeggen, “Huuuh?!” En de twee die instemmen zijn altijd dezelfde. Namelijk Tezuka2 and Nakago3. 2Takashi Tezuka: Hij maakte Super Mario Bros. samen met Shigeru Miyamoto. Sindsdien heeft hij bijgedragen aan de ontwikkeling van spellen in de series van Super Mario, Yoshi en Animal Crossing. Hij is algemeen directeur van de software-ontwikkelingsafdeling van Nintendo’s afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD). 3Toshihiko Nakago: Hij maakte Super Mario Bros. samen met Shigeru Miyamoto. Hij is president-directeur van SRD Co., Ltd.
De gemakkelijkste manier om te verklaren waarom we het altijd met elkaar eens zijn, is door te zeggen dat we goed met elkaar op kunnen schieten. Maar volgens mij komt het doordat we dezelfde probleembewustheid hebben.
Toen ik mijn gedachtegang tot dat punt had gevoerd, begon ik daar geleidelijk op voort te bouwen. Maar ik zit nu nog middenin dat proces.
Ik beschouwde Gunpei Yokoi4 als mijn meester. Toen ik eens met hem in bespreking was, zei hij tegen mij, “Je bent behoorlijk negatief”, en dat bracht me behoorlijk van mijn stuk. 4Gunpei Yokoi (1941-1997): Toen hij bij Nintendo werkte, speelde hij een centrale rol bij de ontwikkeling van producten als de portable Game & Watch-spellen, het portable Game Boy-systeem, R.O.B. (Robotic Operating Buddy), en het spel Dr. Mario.
Dus als ik ergens over denk, maak ik een lijst van alles wat niet werkt. Als we door het ene te doen ervoor zorgen dat iets anders niet meer werkt, dan richt ik mijn focus op wat niet meer werkt. Zeker, dat is negatief. Maar wat is beter, negatief of positief? Nou, beide zijn belangrijk, ze moeten samenleven. Iemand die alleen het positieve ziet, is gewoon een blinde optimist.