Waarom is Super Mario volgens jullie al zo lang een centraal personage in videogames?
Dat is een lastige vraag, maar ik denk dat het te maken heeft met het opbouwen van vertrouwen. Degenen die als kind Super Mario-spellen speelden, hebben nu zelf kinderen en als die kinderen zeggen dat ze het volgende Mario-spel willen kopen, zullen ouders het zonder enige twijfel aanschaffen. Dat komt volgens mij doordat klanten de indruk hebben dat het altijd een veilige aankoop is.
Dat denk ik ook. Gedurende de 25-jarige geschiedenis van Mario groeiden verschillende generaties op met deze spellen en ze herinneren zich misschien nog dat ze er als kind dol op waren, of ze hebben er een erg nostalgisch gevoel bij. En ik heb een hoop mensen van de Famicom-generatie horen zeggen dat ze New Super Mario voor de Wii met hun kinderen konden spelen, toen ze dat gekocht hadden.
En het is niet steeds hetzelfde. Zoals we eerder bespraken, proberen we altijd veranderingen te verzinnen.
Dat houdt in dat mensen die de spellen lang geleden speelden een nieuw Mario-spel kunnen kopen en verrast of vermaakt kunnen worden door de frisse spelelementen, wat volgens mij voor een nieuwe laag van vertrouwen zorgt. En ik weet zeker dat kinderen vandaag de dag nog steeds veel plezier kunnen beleven aan de eerste generatie Mario-spellen.
Dat is waar. Jongeren kunnen vandaag de dag nog steeds de Mario-spellen van al die tijd geleden spelen, terwijl de Famicom-generatie een nieuw Mario-spel kan oppikken en het direct kan spelen. Ik sprak laatst met Sugiyama-san toen we een Iwata vraagt - Super Mario All-Stars, en hij zei me dat toen hij Mario All-Stars uit zijn kast haalde en het voor de eerste keer in jaren weer begon te spelen, zijn vingers zich ‘herinnerden’ hoe ze het moesten spelen.
Volgens mij is het net als fietsen. Als je als kind leert fietsen val je een aantal keer. Maar uiteindelijk krijg je het wel onder de knie. Als je later voor het eerst sinds jaren weer eens op een fiets stapt, weet je meteen weer hoe het moet. Zo is dat ook met Mario-spellen. Na 10 of zelfs 25 jaar niet gespeeld te hebben kun je meteen weer op je ‘fiets’ stappen, alsof je nooit anders hebt gedaan.
Zelfs als de fiets bijvoorbeeld opeens drie wielen heeft, weet je nog steeds hoe je moet trappen om vooruit te komen.
Zelfs als de fiets ontzettend snel is of juist erg oud en laag bij de grond, herinnert je lichaam zich dat je automatisch vooruit zult gaan als je begint te trappen.
In het geval van Mario is het springen door op de A-knop te drukken nooit veranderd.
Precies, sommige elementen van het spel veranderen nooit, net als de vlaggenstok waarover we het eerder hadden. En het besturingsschema is in de basis zo opgesteld dat je vingers zich kunnen ‘herinneren’ hoe ze een Mario-spel kunnen spelen, van welke generatie dan ook. Dat ze het spel op dezelfde manier kunnen spelen als voorheen, geeft spelers een nostalgisch gevoel, denk ik. En als mensen op een erg geavanceerde fiets willen rijden, zoals een racefiets, dan is dat net als het oppakken van een 3D Mario-spel. Als ze eenmaal beginnen met spelen zullen ze zien dat het allemaal draait om het bereiken van het doel.