Jullie zijn als spelers allemaal opgegroeid met Super Mario Bros. Maar later werden jullie spelontwikkelaars. Hoe zijn jullie daartoe gekomen?
Toen ik aan de universiteit was afgestudeerd, was er maar één bedrijf waar ik wilde solliciteren, en dat was Nintendo.
Toen ik op de universiteit zat was ik betrokken bij het maken van een film. Toen we eens moesten wachten tot we verder konden filmen, speelde ik Nintendo 64-spellen met de acteurs en andere mensen van de crew. Als lid van de Super Famicom-generatie, had ik al heel wat spellen gespeeld, maar de Nintendo 64-spellen vond ik echt geweldig. Ik bedacht me toen dat ik graag bij Nintendo wilde werken om dat soort leuke producten te maken.
Ik wilde eigenlijk ontwerper worden. Spellen in 3D waren net doorgebroken, en ik had naast film ook 3D gestudeerd. Eenmaal bij Nintendo wilde ik 3D-ontwerper worden, maar (Takashi) Tezuka9 zei dat hij me beter als planner kon gebruiken. 9Takashi Tezuka: Algemeen directeur van de afdeling softwareontwikkeling van Nintendo’s divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment. Eén van de ontwikkelaars van Super Mario Bros.
Misschien waren mijn ontwerpen niet goed genoeg. (lacht) Het eerste spel waar ik aan werkte was Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 310 voor de Game Boy Advance. 10Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3: Een actiespel dat in juli 2003 werd uitgebracht voor de Game Boy Advance. Het was een heruitgave van het spel Super Mario Bros. 3 dat oorspronkelijk voor het Famicom-systeem was verschenen.
Juist. Maar het spel was al bijna voltooid. Er hoefden alleen nog maar bugs verwijderd te worden. En er moesten nieuwe spelmogelijkheden worden bedacht voor de Card e-Reader Plus .
De e-Reader11 was een accessoire voor de Game Boy Advance die kaartjes met streepjescodes kon lezen. De Card e-Reader Plus was een nieuwer model dat verbinding kon maken met de GameCube en andere Game Boy Advance-systemen. 11Card e-Reader: Een accessoire voor de Game Boy Advance dat in Japan werd uitgebracht in december 2001. Dit apparaat kon streepjescodes lezen op e-cards, waardoor de speler toegang kreeg tot minispellen en nieuwe spelgegevens. De Card e-Reader Plus was een verbeterde versie die verbinding kon maken met de Nintendo GameCube en andere Game Boy Advance-systemen. Deze werd in Japan uitgebracht in juni 2003.
Ja. Ik overwoog dat accessoire te gebruiken om levels en Super Skills-filmpjes toe te voegen. Dus toen Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 was voltooid, hield ik me bezig met het maken van Super Skills-filmpjes voor Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 met de Mario Club.12 12Mario Club Co., Ltd.: Test spellen en verwijdert bugs uit spellen die door Nintendo zijn ontwikkeld.
Ja. Ik was niet zo goed in videospellen, maar (Shigeyuki) Asuke13, die later New Super Mario Bros. Wii regisseerde, nam me onder zijn hoede. Alleen stelde Asuke extreem hoge eisen aan de kwaliteit van de Super Skills-filmpjes. Hij zei dingen als, “Zorg dat je precies midden in de buis omlaag gaat!” en “Niet vaker springen dan nodig!” En als ik eindelijk dacht dat ik een goed filmpje had gemaakt, wees hij het af omdat het er volgens hem niet uitzag “alsof het door een echt persoon is gespeeld.” 13Shigeyuki Asuke: Hij werkt op de afdeling softwareontwikkeling van de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment.
Het zag er zo perfect uit dat het leek alsof je het niet echt had gespeeld! (lacht) Ik hoorde dat Asuke zulke hoge eisen stelde dat één van zijn medewerkers zelfs in tranen was uitgebarsten.
Toen de Hint Movies voor New Super Mario Bros. Wii ter sprake kwamen, hadden we niet veel tijd meer, en wilden sommige van ons de filmpjes weglaten. Maar door de ervaringen die ik zeven jaar eerder had opgedaan, leken ze me juist een geweldige aanvulling. Dus ook al zou het niet makkelijk worden ze te maken, ik vond dat we het toch moesten doen.
Dat je ooit moest huilen onder het bewind van Asuke leidde zeven jaar later tot de Hint Movies in New Super Mario Bros. Wii.