Gebaren in de nacht
Kimura-san, jij kwam enige tijd na Konno-san en Eguchi-san aan boord. Ook jij hebt Miyamoto-sans oog voor detail mogen ervaren, nietwaar?
Dat klopt. Zoals ik eerder al zei, werkte ik aan alle vier delen in de Mario Advance-serie. Ik vond persoonlijk dat New Super Mario Bros. voor de Nintendo DS goed zou werken als de nummer 5 in die serie.
Ja. Nadat we Mario Advance 4 hadden uitgebracht, vroegen mensen of er ook een vijfde deel zou komen. Precies op dat moment kwam de Nintendo DS uit en dat was de perfecte timing. Daarom meende ik dat als we het zouden maken, het een nieuwe titel zou moeten zijn.
Dus het komt erop neer dat New Super Mario misschien wel nooit zou zijn uitgebracht als de Mario Advance-serie nooit gemaakt was.
Trouwens, nu we het toch over Mario Advance hebben, ik herinner me toen ik net bij Nintendo kwam werken en ik naar een lijst keek met enkele Game Boy Advance-titels die in ontwikkeling waren. Ik merkte dat er geen Mario-titels in de lijst voorkwamen, dus zei ik: "Miyamoto-san, laten we ook een Mario-spel maken." En zo is dus de Mario Advance-serie begonnen.
O ja, dat klopt. Wat Mario-software voor de portable systemen betreft, was er toen alleen nog maar de Mario Land 23-serie. Goed, we maakten New Super Mario voor de DS en direct nadat we daar mee klaar waren, begonnen we met de ontwikkeling van de Wii-versie van New Super Mario. Kort nadat de ontwikkeling van het spel van start was gegaan, raakte Miyamoto-san er diep bij betrokken. 23Super Mario Land is een actiespel dat in april 1989 in Japan werd uitgebracht voor de Game Boy. In 1992 verscheen Super Mario Land 2: 6 Golden Coins, het tweede deel in de serie. En Super Mario Land 3: Wario Land werd in 1994 uitgebracht als het derde deel in de serie.
Hij is lange tijd betrokken geweest bij dat spel. Ik bedoel, hij ging aan de slag en hield bijna nooit op. Dat is waarschijnlijk de langste tijd die hij aan een spel heeft besteed sinds ik president ben.
Oké, toen kon ik dus persoonlijk kennismaken met Miyamoto-sans oog voor detail. Toen we bijvoorbeeld besloten om de functie voor meerdere spelers toe te voegen, leek het mij genoeg als twee spelers tegelijk konden spelen.
In de eerste plaats was het belangrijk om simultaan te kunnen spelen in een zijwaarts scrollend Mario-spel, ongeacht het aantal spelers. En daarnaast heb ik een zoon, en het leek mij persoonlijk leuk genoeg als hij en ik samen tegelijk Mario konden spelen.
Dus eerst waren er geen plannen om ook Toad erbij te doen voor als er met vier spelers werd gespeeld.
Hij maakte duidelijk dat hij vierspeleractie wilde, dus hebben we het snel veranderd in een systeem dat compatibel was met vier spelers.