Zelf let ik er altijd op niet te diep te graven.
Neem bijvoorbeeld een beroemd personage als Mario. Ik weet dat er technische beperkingen waren, zoals het aantal pixels wat je voor hem kon gebruiken. Maar je had toch ook veel meer ontwerpen kunnen maken, behalve een man van middelbare leeftijd met een snor? Ik bedoel, het is een spel wat kinderen spelen, en jij hebt gekozen voor een man van middelbare leeftijd met een snor.
Ja. (lacht) Toen ik Mario bedacht, tekende ik volgens mij nog één andere optie. Die schetste ik met potlood.
Maar ook al hadden we te maken met beperkingen, zoals de beperkte capaciteit, als iets me niet beviel, deed ik wel alles wat ik kon om het te veranderen. Zo liet ik Mario bijvoorbeeld buizen van bovenaf binnengaan. Vanaf de zijkant werkte niet.
Het leek me vreemd als Mario zich meteen aan het begin van dat level al onder de grond zou bevinden. Waarom staat Mario onder de grond, terwijl hij net een kasteel is gepasseerd? Ik kon geen filmpje toevoegen waarin je hem in een gat zag vallen, dus besloot ik hem gewoon vanaf de bovenkant van het scherm in beeld te laten vallen. Tot mijn verrassing werkte dat prima. Als iemand had gezegd, “Je moet dat toch wat gedetailleerder aanpakken,” was het heel anders geworden.
Met andere woorden, omdat er toen allerlei beperkingen waren, moest je focussen op wat het belangrijkst was en simpel denken.
Ja, zoiets. De beperkingen waren vaak een grote steun in de rug. Spelers konden de ontbrekende details zelf invullen.