Graag gedaan.
Ik heb al met veel mensen gesproken over de release van Super Mario All-Stars – Speciale Editie: 25 jaar Mario, dat werd uitgebracht ter ere van de vijfentwintigste verjaardag van Super Mario Bros. Misschien dat sommige lezers van “Iwata vraagt” er een beetje moe van worden en zich afvragen waarom ik daar nog steeds vragen over wil stellen. Maar vandaag ga ik spreken met ontwikkelaars die in de jaren tachtig zijn geboren. Aangezien jullie allemaal in de jaren tachtig zijn geboren, bestond Super Mario Bros.1 al sinds jullie jeugd. Jullie zijn als het ware opgegroeid met Mario. Ik heb jullie vandaag hier uitgenodigd om te vragen hoe het is om met Mario-spellen op te groeien, en vervolgens een ontwikkelaar te worden die zijn spellen maakt. Bedankt voor jullie komst hier vandaag. 1Super Mario Bros.: Een actiespel dat in Japan in september 1985 werd uitgebracht voor het Family Computer System (Famicom).
Oké. Ik ben Amano van de afdeling softwareontwikkeling van de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD). Ik assisteerde de regisseur van New Super Mario Bros. Wii2 bij de planning van de algemene structurele elementen. Ik ben geboren in 1981, dus was ik vier toen Super Mario Bros. werd uitgebracht. Maar ik had toen nog geen Famicom. 2New Super Mario Bros. Wii: Een actiespel dat voor het Wii-systeem is uitgebracht in december 2009.
Ja. (lacht) Ik speelde de eerste Super Mario Bros. en Super Mario Bros. 31 bij mijn vriend. Toen de Super Famicom uitkwam had ik eindelijk mijn eigen systeem. Ik was vooral gek op Super Mario World.4 3Super Mario Bros. 3: Een actiespel dat in Japan in oktober 1988 werd uitgebracht voor het Famicom-systeem. 4Super Mario World: Een actiespel dat in Japan tegelijk met het Super Famicom-systeem werd uitgebracht in november 1990.
Ik ben Nishimura, ook van de afdeling softwareontwikkeling. Ik werkte als ontwerper aan New Super Mario Bros. Wii. Ik ben geboren in 1982, dus speelde ik al sinds ik heel klein was Super Mario Bros. met mijn broertje.
Dat betekent dat de Famicom uitkwam toen jij één was, en Super Mario Bros. verscheen toen je drie was.
Precies. Toen ik op de lagere school zat was ik echt verknocht aan de Famicom. Ik weet nog goed hoe mijn broertje en ik ruzieden over wie de beste speler was, hoe we worstelden om de controller, en om beurten Super Mario Land5 op de Game Boy speelden. 5Super Mario Land: Een actiespel dat in Japan in april 1989 werd uitgebracht voor de Game Boy.
Ik ben Yoshida, ook van de afdeling softwareontwikkeling. Ik was voornamelijk verantwoordelijk voor het programmeren van de vijanden in New Super Mario Bros. Wii. Net als Nishimura ben ik geboren in 1982, dus verscheen Super Mario Bros. toen ik drie was. De Famicom stond op de kamer van mijn oudere broer. Als ik me niet vergis, zat ik toen ik de eerste klas van de lagere school. Ik was toen altijd eerder vrij dan mijn broer, zodat ik zijn kamer kon binnensluipen om Super Mario Bros. te spelen.
Precies. Dus zo lang ik me kan herinneren, stond er een Famicom in mijn huis. Toen ik op de lagere school zat, beleefde de Super Famicom zijn hoogtijdagen, dus speelden al mijn vrienden erop. Ik vroeg mijn ouders steeds er ook één voor mij te kopen, maar daaraan gaven ze geen gehoor. Ze zeiden, “Je hebt toch al een Famicom?!” Dus speelde ik alleen op de Famicom. Ik had zelfs geen Game Boy totdat ik in 1997 naar het voortgezet onderwijs ging.
Precies. In 1997, toen ik naar het voortgezet onderwijs ging, kochten ze eindelijk een Nintendo 64 met Super Mario 646 voor me. Ik was er niet achter weg te slaan. 6Super Mario 64: Mario's eerste actiespel in 3D. Werd in Japan tegelijk met de Nintendo 64 gelanceerd in juni 1996.
Ik ben Fuji van de geluidsgroep van de afdeling softwareontwikkeling. Ik was verantwoordelijk voor een paar achtergrondnummers in New Super Mario Bros. Wii. Ik ben geboren in 1984. Volgens mij kreeg ik mijn eerste Famicom toen ik al op de lagere school zat. In die tijd...