Die ontvangst was beter dan we oorspronkelijk hadden gehoopt. De Professor Layton-serie werd volledig gemaakt vanuit ons Japanse bewustzijn, dus ik dacht dat het publiek elders ter wereld het misschien een beetje vreemd zou vinden. De wereld in de Professor Layton-serie is als een leuk soort Londen van een andere wereld, niet het Londen uit de echte Engelse geschiedenis – het is een soort van parallel universum. Om het wereldbeeld van dat Londen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, negeerden we tijdsgebonden kenmerken als auto’s en telefoons.
Dus om het verhaal te faciliteren, bedacht je deze ongelofelijk handige omgeving, dit ‘Londen van een andere wereld’.
Zelfs bij Nintendo zijn veel van de producten die de wereld heeft geaccepteerd niet meteen vanaf het begin bewust gemaakt. Ik denk dat de Super Mario-serie gewaardeerd werd omdat de dingen die in het spel tot uitdrukking kwamen, een soort universele vorm van plezier bevatten die mensen overal herkennen. En dit houdt direct verband met de Professor Layton-serie: in de herfst van 2005, toen Brain Training goed begon te verkopen in Japan, ging ik naar Amerika en Europa om het spel te beschrijven. En in eerste instantie werd er erg koeltjes op gereageerd.
Rond de tijd dat Meer Brain Training22 werd uitgebracht in Japan en zich ontpopte tot een enorme hit, besloten de mensen in het buitenland om het serieus te verkopen. Maar het concept van ‘brain training’ bestond daar aanvankelijk nog niet echt, dus we wisten niet of het wel zou werken op de wereldwijde markt. Zo was het ook met de Professor Layton-serie: het was software die paste in de ruimte die in Japan werd overgelaten door Brain Training en toen het buitenlandse publiek dat inzag, werd het een hit. 22Meer Brain Training van Dr Kawashima: Hoe oud is jouw brein? is de Nederlandse titel van software die in december 2005 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.
Maar Professor Layton and the Curious Village bevatte geen gelokaliseerde audio, behalve in het Engels. En in Europa bekijkt men in de meeste landen geen films met ondertiteling, dus we kregen te horen dat het vreemd voor ze was om tijdens het spelen van het spel naar een andere taal te luisteren. Toch kende het zo’n geweldig begin in Engeland dat we er echt van stonden te kijken. En toen we alles uit de kast haalden om het aan de man te krijgen in een bepaald land waar de taal niet gelokaliseerd was, schoten de verkopen ook daar enorm de lucht in. De rest van Europa zag dat en toen begon het echt te verkopen.
Als ik het mij goed herinner, lijkt de Amerikaanse verpakking op die van Japan. Maar Europa werkte niet mee, ook al had jij, de maker, het idee afgekeurd.
Nee, ze werkten niet mee. Nog nooit was me zoiets overkomen in mijn contacten met Nintendo, dus ik had het niet verwacht. Maar NOE raadde die verpakking aan omdat men had vastgesteld dat de Europeanen het zouden accepteren. Uiteindelijk gingen we dan toch akkoord met de verpakking die NOE had voorgesteld; ook al moet ik zeggen dat die beslissing, althans vanuit mijn perspectief, moeilijk te begrijpen was, dus er werd me ditmaal echt een lesje geleerd. Als ik er nu aan terugdenk, was die verpakking echt heel goed.
Volgens mij waren de verpakkingen en de advertenties zo opgezet dat het spel direct in de harten werd gesloten van de potentiële klanten van de Professor Layton-serie. Waarschijnlijk waren ze zo koppig met hun verzoek omdat ze daar zeker van waren, ook al wisten ze dat de persoon die het spel had gemaakt er tegen was. Dus ik denk dat het heel erg goed was dat we samen hebben gewerkt aan de Professor Layton-serie en dat we deze resultaten hebben geproduceerd.