Hoe ben jij bij videospellen beland, Ikeda?
Ik kwam voor het eerst met videospellen in aanraking toen ik in de eerste klas van de basisschool zat. Het spel Super Mario Bros.6 was net uitgekomen, en ik kreeg mijn ouders met een driftbui zo ver om het voor me te kopen. We hadden toen echter geen tweewegs VHF-converter, ik weet nog dat ik er zelf een ging kopen. 6 Super Mario Bros.: Een actiespel dat in Japan in 1985 werd uitgebracht voor de Japanse versie van het Nintendo Entertainment System.
Ja. Ik kreeg wel wat hulp, maar ik weet nog hoe opgewonden ik was toen ik het systeem aan onze tv had gekoppeld. Ik riep, “O, geweldig!” Het had een enorme impact op me dat ik Mario op mijn tv-scherm zelf kon besturen.
In die tijd konden mensen voor het eerst ervaren dat ze iets in beeld konden bewegen met iets in hun handen.
Precies. Zo begon mijn liefde voor videospellen. Ik speelde eerst tegen de vrienden in mijn buurt, en het was zo geweldig om de personages te laten doen wat ik wilde. Toen ik in de zesde klas zat, stelde een vriend voor om naar de videospelafdeling van een warenhuis te gaan, en daar speelden we Street Fighter II7. Het idee om direct tegen elkaar te strijden was toen nog heel nieuw. 7 Street Fighter II: Een vechtspel dat door CAPCOM Co., Ltd. in 1991 werd uitgebracht als speelhalspel.
Dat klopt. Toen ik als jonge tiener speelhallen bezocht, was zo’n speelhal een bijzondere plaats waar je baanbrekende dingen kon ervaren. Rond het moment dat Virtua Fighter 28 uitkwam, begon ik vechtspellen fanatiek te spelen. Ik zat nog steeds op school maar oefende veel, zodat ik de volwassenen in de twintig of zelfs in de veertig kon verslaan. 8 Virtua Fighter 2: Een vechtspel dat in 1994 door SEGA Corporation werd uitgegeven als speelhalspel.
Ja, alleen verloor ik ongeveer 30 potjes achter elkaar. (lacht) Maar daarna zeiden mensen tegen me, “Je wordt beter als je dit doet,” of “Probeer dit eens, dat werkt goed.” Ik kon direct met mensen communiceren. Dat is het mooie van vechtspellen, en de basis voor mijn liefde voor speelhalspellen. Daar wilde ik op een of andere manier bij betrokken zijn.
Expedities naar andere steden, iedereen uitdagen... Je bent echt opgegroeid met vechtspellen.