Ik meen doorgaans twee soorten mensen te kunnen onderscheiden als het om het werk van spelontwikkelaar gaat. Het eerste soort zijn de mensen die altijd al creatief waren – altijd bezig met tekenen of programmeren of wat dan ook, om vervolgens de sprong te maken naar het ontwikkelen van spellen en zich vanaf daar op te werken.
En dan heb je mensen die voorheen op compleet andere terreinen werkzaam waren, maar vervolgens om een of andere reden in de wereld van videogames verzeild raken, om vervolgens hun ervaringen uit die andere werkterreinen te benutten in hun nieuwe rol. Ik behoor absoluut tot de eerste groep, maar ik krijg het gevoel dat jij in de laatste groep thuishoort...
O, zeker weten. Ik was altijd al geïnteresseerd in spellen en werkte in een tak van sport die niet al te zeer losstond van de wereld van games, maar het kostte me enige tijd om de sprong te maken.
Er zijn best veel mensen die denken: “Ik wil spellen maken, maar ik heb geen relevante vaardigheden, dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.” Volgens mij ben jij een geweldig voorbeeld voor die mensen en laat je zien wat het kan opleveren als je volhoudt en hard werkt tot er zich een kans voordoet.
Wat was het eerste project waar je aan hebt gewerkt, toen je was overgestapt naar de creatieve kant?
Als je iets bedoelt wat ik zelf heb bedacht, dan is THEATRHYTHM FINAL FANTASY mijn eerste project.
Ja. Ik had al meegewerkt aan projecten als Final Fantasy VII Advent Children5, maar daarbij was Nomura de regisseur, (Takeshi) Nozue6 de coregisseur en (Kazushige) Nojima7 de schrijver van het script. Ik vervulde eerder een ondersteunende rol. 5 Final Fantasy VII: Advent Children is een avondvullende CGI-film als vervolg op Final Fantasy VII en werd in september 2005 uitgebracht in Japan. 6 Takeshi Nozue is spellenmaker bij Square Enix en coregisseur van Final Fantasy VII Advent Children. Hij heeft de leiding gehad over de ontwikkeling van alle films uit de Final Fantasy-serie sinds Final Fantasy IX. 7 Kazushige Nojima is scenarist voor videogames. Hoewel hij Square Enix heeft verlaten, werkt hij via zijn bedrijf Stellavista nog steeds met ze samen aan de Final Fantasy-serie.
Een beetje plechtig gezegd, zag ik het niet alleen als mijn rol om de uiteindelijke consument tevreden te stellen, maar ook om de makers van het spel gelukkig te maken.
Je bedoelt dat je ze het gevoel moest geven dat ze goed werk hadden geleverd, zodat ze verder konden met hun volgende project?