'Gebruik je verstand'
Je was erg geïnteresseerd in technische onderwerpen, maar je ging niet als programmeur bij het bedrijf werken?
Dat klopt. Ik begon als geluidsbewerker bij het bedrijf. Om je de waarheid te vertellen, heb ik architectuur gestudeerd. In die tijd was de universiteit de enige plek waar je een supercomputer of andere computers met snelle processorsnelheden ook maar kon aanraken. Ik programmeerde op dat soort computers en dacht ‘dit is altijd leuk!’ (lacht)
We zijn allemaal aangetrokken tot bepaalde computers, simpelweg omdat ze hoge specificaties hebben.
Hoe meer ik akkoorden analyseer, hoe logischer het lijkt. Toen ik tijdens mijn studie in een band zat, als onderdeel van mijn hobby, programmeerde ik iets wat automatisch een arpeggio10 speelde die ik gebruikte om muziek te schrijven. Toen ik probeerde te verzinnen of ik naar de universiteit moest gaan om verder te gaan met architectuur, mijn passie voor het spellen maken moest volgen of verder moest gaan met muziek zodat ik verder kon proberen om populair te worden bij de meisjes (lacht), zag ik dat Capcom een componist zocht. Ik was erg enthousiast en zei: ‘Wauw, Capcom! Het bedrijf dat Exed Exes heeft gemaakt!’11 10 Arpeggio: wordt ook wel ‘gebroken akkoord’ genoemd. De noten van een akkoord worden niet tegelijkertijd gespeeld, maar achter elkaar. 11 Exed Exes: een arcadespel dat in 1985 door Capcom Co., Ltd. is uitgebracht. (Buiten Japan uitgebracht als Savage Bees.)
Ja. Ik begon met dingen proberen te maken door de ogen van een fan, maar ik denk ook dat door mijn eerste ervaring met Space Invaders het gevoel van plezier door onderlinge strijd er echt ingebakken zat.
In die tijd had je geen internet en Google. We hadden weinig referentiemateriaal en moesten alles zelf bedenken. Het was erg inefficiënt, maar we zetten kleine stapjes vooruit en leerden geleidelijk hoe we de hardware moesten gebruiken. Het was spannend en vooral leuk.