Je carrière als spelontwikkelaar begon met arcadespellen.
Er zou een dag komen waarop de spellen voor spelcomputers de rol van arcadespellen als heersend spelmedium zouden overnemen, dus iedereen begon daarop over te stappen. Het eerste spelcomputerspel waar ik aan werkte was Ridge Racer10. 10 Ridge Racer is een racespel dat in 1993 in de arcadehallen in Japan verscheen. Het eerste spel voor spelcomputers werd in december 1994 uitgebracht in Japan.
Vormde Ridge Racer het keerpunt waarop je je ontwikkelde van hoofdzakelijk ontwerper tot iemand die een spel produceerde?
In Air Combat stap je in een gevechtsvliegtuig en schiet je vijanden neer, iets wat de mannelijke geest prikkelt.
Ja. Op die manier zijn ze allemaal gelijk, dus voor mij zijn ze niet zo verschillend als anderen misschien zouden denken.
Maar in de filmwereld brengen regisseurs als Spielberg15 compleet verschillende thema’s in beeld op manieren die in essentie mogelijk hetzelfde zijn. 15 Steven Spielberg is een Amerikaanse filmregisseur en -producent. Hij debuteerde in 1971 met Duel en heeft sindsdien aan vele films uit tal van genres gewerkt, waaronder werken als E.T., Close Encounters of the Third Kind, The Color Purple en Saving Private Ryan.
De thema’s zijn totaal verschillend en de beelden die ze tot uitdrukking brengen zijn anders, maar de mechanismen die de emoties van de kijkers aanwakkeren, lijken sterk op elkaar.
Wat was je indruk toen Nintendo je voor het eerst het Nintendo 3DS-systeem liet zien?
Je bedoelt dat het scherm leek op een venster naar een andere wereld met zijn eigen fysieke objecten?