En is het dan zo gekomen dat je bij NAMCO aan de poort bent gaan kloppen?
Ik wilde solliciteren bij KONAMI, maar hun namen bestaan (in het Japans) allebei uit drie katakanatekens, dus ik raakte in de war en solliciteerde bij NAMCO (lacht)!
Ja! Een vriend van me werkte bij KONAMI. Ik zei hem dat ik eraan dacht om in de spelindustrie te gaan werken en hij zei dat ik het maar eens moest proberen. KONAMI had destijds een hoofdkantoor in Kobe.
(Lacht.) Dus als je niet het verkeerde nummer had gedraaid, had je hier vandaag misschien niet gezeten (lacht).
Ik vroeg wat voor werk het was en hij zei dat winkelontwerp misschien mogelijkheden zou bieden, als ik aan de slag wilde als ontwerper. Hij stelde voor dat ik daarop solliciteerde en ik zei dat het misschien niets voor mij was. (Iwata lacht.)
En daardoor konden ze je inhuren voor spelontwikkeling. Als die persoon alleen maar had gezegd dat er geen openingen waren en niet had gezegd dat er nog een vacature was op de marketingafdeling, zou je de formulieren nooit hebben opgestuurd.
Doorgaans bereiken mensen het heden slechts via een aaneenschakeling van toevalligheden die door het lot worden gekozen. Maar in jouw geval was er volgens mij wel heel veel toeval in het spel (lacht)!
Dat denk ik ook (lacht)! En als ik het verkeerde nummer buiten beschouwing laat, is er een sluitend verband tussen Pac-Man en NAMCO (lacht).
Om nog verder terug te gaan: er is ook een sluitend verband met Xevious, dat je als kind in de arcadehal speelde (lacht)!
Inderdaad (lacht)! Daarna speelde ik ook Steel Gunner6 en Final Lap7. Ik speelde destijds bijna alleen maar NAMCO-spellen en uiteindelijk kwam dat goed uit. 6 Steel Gunner is een schietspel dat in 1990 in de arcadehallen verscheen en werd ontwikkeld door NAMCO Ltd. (nu NAMCO BANDAI Games Inc.). 7 Final Lap is een racespel dat in 1987 in de arcadehallen in Japan verscheen en werd ontwikkeld door NAMCO Ltd. (nu NAMCO BANDAI Games Inc.).