Ik wilde altijd al een vechtspel voor een handheld maken. Toen ik voor het eerst de specs voor het Nintendo 3DS-systeem vernam en ontdekte dat het niet moeilijk was om verbinding met andere spelers te maken, wist ik meteen dat het geschikt was voor een vechtspel. Ik had een hele berg ideeën en dacht dat het misschien mogelijk zou zijn iets nieuws te doen met DEAD OR ALIVE.
In vechtspellen begint een gevecht steeds als twee mensen elkaar ontmoeten. Dus naarmate er meer verbindingen tussen mensen worden gemaakt, ontstaan er meer spelmogelijkheden. De StreetPass-functie van het Nintendo 3DS-systeem opent allerlei wegen om mensen met elkaar te verbinden. Misschien is het lastig om tegen iemand te spelen in een speelhal of over het internet, maar met StreetPass wordt dit makkelijk. Het is een gemakkelijke manier om tegen iemand anders te vechten.
Ja. De StreetPass-stand voor dit spel heet Throwdown.15 Je neemt het op tegen de computer, maar die gedraagt zich zoals de persoon die je via StreetPass hebt ontmoet. Ik hoop dat spelers op deze manier met allerlei verschillende mensen zullen strijden. Een andere spelfunctie die we toevoegden is Tag Challenge16, waarin je met twee personages tegen vijanden strijdt. Bij vechtspellen wordt al snel duidelijk hoe bekwaam een speler is. Als je tegen iemand vecht die veel beter is, worden de gevechten eenzijdig. Op dat soort momenten kunnen spelers genieten van een situatie die wat anders is dan het gewone één-tegen-één-gevecht door met twee personages tegen de computer te strijden. 15Throwdown: Een spelstand waarin je een uitdaging ontvangt van een speler die je via StreetPass hebt ontmoet. Je kunt het vervolgens opnemen tegen de computer, waarbij het gedrag van die computergestuurde tegenstander is gebaseerd op de vechtgegevens van de ontmoete speler. 16Tag Challenge: Een spelstand waarin je met twee personages tegen een sterke tegenstander strijdt.
Het was vast niet makkelijk om de beste framerate vast te stellen.17 17Framerate: Het aantal keren dat het getoonde beeld wordt ververst.
Ja. Spelers die alle finesses van de gevechten willen benutten kunnen de 3D-weergave uitschakelen om in 2D te spelen met 60 beeldjes per seconde – twee keer zoveel als wanneer het 3D-effect aanstaat.
Dus je kunt de personages in 3D bewonderen, of je kunt de diepere vechtaspecten doorgronden op 60 beeldjes per seconde.
Is het gelukt om aspecten van het spel te realiseren die uniek zijn voor handhelds?
Het personeel dat al een tijdje aan spellen werkt zegt dat het de grootste verrassing is die ze zagen sinds de sprong van sprites18 naar 3D-modellen. Als je naar het spel kijkt, lijkt het alsof je de personages aan kunt raken. 18Sprite: Een computermethode om personages langs achtergronden te bewegen. Deze methode werd gebruikt bij de Famicom- en Super Famicom-systemen.