Hoe lang duurde het voordat je duidelijk kon zien wat je aan het maken was?
Het ging dit keer wat anders dan gebruikelijk. Omdat we twee spellen tegelijk maakten, moesten we onze energie verdelen. We werkten aan de laatste actie-elementen in Resident Evil: The Mercenaries 3D terwijl we werkten aan de graphics en andere presentatieaspecten in Resident Evil: Revelations.
We werkten eerst alleen aan Resident Evil: Revelations. Maar omdat het veel werk was om het scenario en andere aspecten van het spel goed te krijgen, zouden we daar nog wel even zoet mee zijn. Toch wilden we kort na het verschijnen van het Nintendo 3DS-systeem al iets uitbrengen. Dus begonnen we aan het ontwikkelen en testen van Resident Evil: The Mercenaries 3D – een spel waarvan de structuur al min of meer voltooid was. In Resident Evil: The Mercenaries 3D draait het meer om impact, terwijl het in Resident Evil: Revelations om angst draait. Daarom wilde ik er een opzichzelfstaand product van maken, en dat is goed uitgepakt.
Je koos het genre waarin je gemakkelijker, binnen een bepaalde tijd, een geconcentreerde hoeveelheid content kon gieten. In een bepaald opzicht werken we samen om hetzelfde platform te verspreiden, het Nintendo 3DS-systeem. Maar tegelijkertijd zijn we ook concurrenten. Als je een spel uitbrengt voor een nieuw platform, is de timing waarmee je de spelers benadert van belang.
Ik zag allerlei titels tijdens de Nintendo Conference 201012 en de Nintendo 3DS-tentoonstelling op de Nintendo World 201113. Het waren allemaal producten van concurrenten, en terwijl ik ernaar keek, dacht ik, “Ik zie dingen waar we nog nooit aan hebben gedacht, dus kan ik maar beter opletten.” (lacht) 12 Nintendo Conference 2010: Een tentoonstelling voor mensen die in de spelindustrie werken. Deze vond plaats op 29 september 2010 in de Makuhari Messe in Japan. 13 Nintendo World 2011: Een evenement dat plaatsvond in de Makuhari Messe in Japan. Het duurde drie dagen en begon op 8 januari 2011.
Er zijn grenzen aan wat een enkele persoon kan doen, maar het is geweldig om te zien wat veel mensen samen kunnen maken. Het proces blijft tot het eind interessant. Je zou van dat proces zelf eigenlijk een spel moeten maken! (lacht)
De schaal van spelontwikkeling is tegenwoordig zo enorm dat je je vanzelf afvraagt hoe je eigen werk zich verhoudt tot dat van anderen. Je verliest al snel uit het oog wat het punt van je spel is binnen de context van het gehele project. Daarom is het voor elke medewerker belangrijk om te beseffen wat zijn of haar rol is. Als dat het geval is, wordt het heel leuk om samen iets te maken.