Ik vind het leuk om hier te zijn.
Bedankt voor je komst. Vandaag gaan we het natuurlijk hebben over Ridge Racer 3D, maar ik wil ook enkele andere zaken met je bespreken, bijvoorbeeld wat de fundamenten van je werk vormt.
Wanneer en hoe maakte je voor het eerst kennis met videogames, voordat je bij NAMCO (nu NAMCO BANDAI Games Inc.)1 kwam? 1NAMCO (nu NAMCO BANDAI Games Inc.) is een spelbedrijf dat in 1955 werd opgericht en videogamesoftware ontwikkelt en arcadekabinetten fabriceert. In 2006 fuseerde het bedrijf met de afdeling voor spelontwikkeling van BANDAI Co., Ltd. en ging het verder onder de naam NAMCO BANDAI Games Inc.
Mijn eerste kennismaking met videospellen vond plaats in een arcadehal. Maar ik hield altijd al van films. Ik woonde in Nishinomiya in de prefectuur Hyogo, maar ik ging altijd helemaal naar Osaka om films te zien.
Het begon zo’n beetje toen ik in de laatste klas van de basisschool zat en duurde tot ongeveer de vierde klas van de middelbare school. Mijn school had als regel dat eerste- en tweedejaars leerlingen geen uitjes mochten maken van Nishinomiya naar Osaka. Maar mijn vader runde een sushirestaurant in Osaka, dus als ik zei dat ik hem in het restaurant ging helpen, mocht ik naar Osaka. Op een dag zag ik Jaws2 en dat was het moment dat ik van films ben gaan houden. En dus begon ik steeds naar de bioscoop te gaan, zonder zelfs te letten op de tijdstippen waarop de films draaiden. 2Jaws is een Amerikaanse film over een gigantische, mensetende haai, die werd geregisseerd door Steven Spielberg en in 1975 werd uitgebracht.
Ja. Sorry voor de enorme omweg (lacht)! Maar zo ben ik dus in aanraking gekomen met videogames.
Ik was verslingerd aan Xevious3. Maar in het begin was ik er helemaal niet goed in, dus het spel was snel afgelopen. Langzamerhand werd ik beter en zo kon ik ongeveer een uur lang doorspelen… 3Xevious is een schietspel dat is ontwikkeld door NAMCO Ltd. (nu NAMCO BANDAI Games Inc.). Het arcadespel verscheen in februari 1983 in Japan en de Famicom-versie (NES) verscheen in november 1984 in Japan.
Voor niet meer dan 100 yen kon je een uur lang spelen. Maakte het je niet uit wat voor film je te zien kreeg?
Ja, daar heb ik zeker baat bij gehad. Ik zag tal van films, zonder kieskeurig te zijn, dus ik nam de elementen van allerlei verschillende genres in me op.