Omdat voetbalspellen zich blijven ontwikkelen, werd “PES 2008 - Pro Evolution Soccer”9 voor de Wii geproduceerd. Ik denk dat het een grote uitdaging moet zijn geweest om een voetbalspel te nemen, waarin de focus op de controle van de speler aan de bal lag, en dan na te denken over hoe je het kunt veranderen. “PES 2008” was dus een echte vernieuwing, en ik denk dat het een trend heeft neergezet. Wat zijn je gedachten daarover, Enomoto-san? 9“PES 2008 - Pro Evolution Soccer”: deze titel werd in Japan de “Winning Eleven – Play Maker”-serie genoemd. Het eerste spel “PES 2008 - Pro Evolution Soccer” werd in 2008 in Japan uitgebracht voor het Wii-systeem. Met de functies van de Wii-afstandsbediening kun je opdrachten geven aan spelers die niet aan de bal zijn, of ze in een open ruimte laten lopen.
Wat ons inspireerde was dat we destijds ontevreden waren met de AI voor “PES”. We maakten een lijst met alle dingen die je niet kon doen in voorgaande “PES”-spellen en maakte dat tot onze nieuwe evolutionaire vorm waar we op ons gingen richten. Zo begon het.
Als je het zo bekijkt, stond het traditionele “PES” hierdoor voor een uitdaging. Zelfs al werd het elk jaar beter, je moet ergens hebben gevoeld dat, als je dit niet zou doen, er een muur was waar je niet overheen zou kunnen komen.
In voetbalspellen voor “PES 2008” was het niet erg waarschijnlijk dat een speler op de bal af kwam rennen als je hem in een open ruimte speelde.
Soms was een AI-speler daar toevallig, maar het zou niet met opzet zijn gebeurd. Het was ook moeilijk om het probleem op te lossen met bestaande controllers.
En precies op het moment dat je dat dacht, maakte de Wii-afstandsbediening zijn opwachting, en had je iets waarmee je elke positie op het scherm kon aanwijzen. Ik neem wel aan dat het best een strijd was om je ontwikkelaars van koers te doen veranderen. Ze hadden natuurlijk hun eigen ervaring en waren gewend aan de oude werkwijze.
Dus omdat je het idee had dat je een nieuw bedieningssysteem kon maken als je Wii had, dacht je: “Ik weet dat dit een positieve invloed op de toekomst van “PES” zal hebben” en “het is het proberen waard.”
Met de AI die we toen hadden, konden we dat systeem echt niet verwezenlijken. Dus ik stelde een Wii-team samen als stimulans en streefde een meer dynamische verandering van het bestaande team na.
Ik heb het idee dat die opzet niet alleen je eigen bedrijf heeft beïnvloed, maar jaren later de wereld van voetbalspellen zelf. Jij was er zeker van dat je hierdoor de staat van het spel zou veranderen, nietwaar?