Wat was je eerste taak toen je bij Capcom kwam?
Toen ik jong was, begon ik met overal te helpen. Een van mijn taken was om verschillende spellen te controleren op bugs, omdat daar toen niet een specifiek persoon voor was. Iedereen waardeerde dat ik een FM oscillator12 kon afstellen. 12 FM oscillator: frequency modulation oscillator. Een technologie van Yamaha Corp. waarmee je frequenties kon manipuleren om met weinig gegevens geluid te produceren.
Bedankt voor het compliment! (lacht) In die tijd bestond het muziekteam van Capcom uit mensen die waren afgestudeerd aan het conservatorium of de kunstacademie. Ik was de enige technicus. Daarom hadden ze me in het X6800013-team gezet. Ik begon met het overzetten van de Street Fighter-muziek. 13 X68000: een 16-bits personal computer die in 1987 door Sharp Corp. is uitgebracht.
Ja, dat was heel veel werk! (lacht) Maar dat was mijn eerste aanraking met Street Fighter. Daardoor kreeg ik een goede reputatie in het bedrijf. Mijn volgende baan was voor een ander spel muziek omzetten naar de FM oscillator voor de SEGA Mega Drive (ook wel bekend als Genesis). Ze stuurden me daarvoor op zakenreis naar Amerika. Ik had veel geluk dat ik buitenlandse markten kon bezoeken toen ik nog jong was.
Toen ik het voor het eerst zag, was ik alleen maar geschokt en verbaasd. Ik keek hoe ze aan de andere kant van de oceaan speelden en wat hun smaak was.
In die tijd had je Yoshiki Okamoto-san14. Hij was het soort persoon dat zich erg spontaan kon gedragen. Door met hem te werken werd ik voorbereid op dat soort dingen. (lacht) In die tijd wilde Capcom met licenties van Amerikaanse comics werken en besloot aan de slag te gaan met de comic Spawn15. Okamoto-san zei tegen me: ‘Ga naar McFarlane Toys16.’ Ik antwoordde: ‘Ik praat geen Engels.’ Hij zei me gewoon: ‘Maak je geen zorgen. Het komt op een of andere manier wel goed.’ Uiteindelijk bleef ik maanden lang in Amerika, meerdere keren. Ik begon Engels te leren als onderdeel van het leven, misschien omdat ik het idee had dat mijn leven in gevaar was. (lacht) 14 Yoshiki Okamoto: een voormalig spelproducer bij Capcom Co., Ltd. 15 Spawn: een populaire comic van Image Comics, Inc. die in 1992 voor het eerst is uitgebracht. 16 McFarlane Toys: een speelgoedbedrijf dat in 1994 door de bedenker van Spawn is opgericht.
Ja. Ik denk dat dit echt aan Okamoto-san te danken is. Daarna kon ik bij afspraken met lokale bedrijven altijd uitdrukken wat ik wilde zeggen. Door de basis neer te leggen, kon ik dingen in de gewenste richting sturen. Met andere woorden, het belangrijkste is dat je uitvindt wat de consument wil door naar hem persoonlijk te luisteren, niet via een boek of een rapport. Zo kun je de toon en de gevoelens in hun stemmen horen. Het maakt echt veel verschil. Daarom vertel ik mijn medewerkers dat ze met mensen moeten praten, zelfs al kunnen ze maar delen van een zin aan.
Toen ik nog studeerde, was ik niet goed in Engels. Maar de ommekeer kwam toen ik op zakenreis naar Amerika ging toen ik bij HAL Laboratory17 werkte. Een titel die gemaakt werd door een buitenlandse ontwikkelaar moest binnen een jaar klaar zijn. Ik kreeg simpelweg te horen: ‘Doe er iets aan!’ Maar ik had geen idee wanneer ik weer naar huis kon. (lacht) Het was zo dat ik Engels moest praten, anders werd het probleem niet opgelost. Toen dat zich voordeed, begon ik beetje bij beetje te leren. 17 HAL Laboratory, Inc.: een softwareontwikkelaar die onder andere aan de Kirby- en Super Smash Bros.-series heeft gewerkt.
Dat klopt. Je moest dingen afmaken voordat je naar huis kon. (lacht) Ik kwam erachter dat communiceren met e-mail en gegevens niet toereikend was. Ook al weet je wat er aan de hand is in de spellenwinkels in Japan, dan heb je geen idee wat er in het buitenland gebeurt. Het is een kwestie van hoeveel informatie je uit de mensen in de spellenwinkels daar kunt krijgen.