Je accepteert het niet als iemand zegt, “Als de speler in deze situatie op een knop drukt, kan het spel niet reageren.”
Dat soort waarden trof ik bij alle belangrijke leden van Team Ninja. Bij het maken van videospellen wordt wel eens gezegd dat het spel niet kan reageren als de speler op de knop drukt, omdat de animatie niet ingepast kan worden. (lacht)
Er zijn momenten waarop spelers bepaalde dingen niet kunnen doen vanwege de situatie in het spel. Maar als ze op knoppen drukken, doen spelers dat omdat de situatie dat uitlokte, dus moet het spel ook reageren. Als je echt niet wilt dat de speler op knoppen drukt, moet je dat duidelijk maken.
Is Team Ninja zo opgezet dat iedereen dat soort regels en gedachten met elkaar bespreekt? Of is er iemand die de kwaliteit in het oog houdt en zijn mening geeft?
Tijdens mijn tweede of derde jaar bij het bedrijf, raakte ik betrokken bij Ninja Gaiden. Toen de meningen van mijn meer ervaren collega’s en mijzelf door het spel werden weerspiegeld, ongeveer halverwege de ontwikkeling, voelde het spel opeens fantastisch. We losten bijvoorbeeld alles op zonder een enkele regel van het programmeerwerk te wijzigen, maar door de bewegingen te veranderen.
O ja. Soms maakt de timing van de bewegingen alle verschil. Dat is een goede les die je als zo’n jonge ontwikkelaar kunt leren.
Niet iedereen krijgt tijdens zijn tweede of derde jaar in de spelindustrie al de kans om zoiets te leren, hoe hard ze ook werken.
Dat klopt. Je gebruikt vaak het woord “lot”, en ik geloof dat het lot op allerlei gebieden van mijn leven aan het werk is. Ik koester de relaties met de mensen om me heen.
Een groep die samen iets maakt is als een groep toegewijde ambachtslieden. Iwata vraagt - Metroid: Other M, werd me duidelijk dat jullie allemaal toegewijde ambachtslieden zijn. Maar leden van zeer toegewijde, hardwerkende groepen, komen soms ook met elkaar in conflict. Hoe gaan jullie daarmee om?