Voorwerpen selecteren zonder te kijken
Met Wii MotionPlus krijg je volledige controle over Links zwaard, en je kunt dat zwaard midden in de lucht stilhouden, een straal afvuren en sprinten met de A-knop, maar een ander punt is de grote verandering in de gebruikersinterface waarmee je een voorwerp kiest.
Dat klopt. Zoals eerder gezegd moet je in The Legend of Zelda-spellen razendsnel voorwerpen kunnen wisselen.
Tot nu toe moest je het voorwerpenscherm openen en de boog of bommen kiezen, waarmee je de flow van het spel onderbrak. En dat voelde niet goed aan. Maar regisseur Fujibayashi-san en Tanaka-san, die de leiding heeft over de gebruikersinterface, hebben dat grote probleem helemaal opgelost.
We gebruikten Wii MotionPlus, dus ik wilde voor het wisselen van voorwerpen iets revolutionairs doen. Ik kwam met het snel schakelen tussen voorwerpen zonder dat je op een voorwerpenscherm hoeft te kijken.
Ja. Ik dacht dat het mogelijk was met Wii MotionPlus, dus nadat ik de basis van het idee had, praatte ik er met Tanaka-san over en vroeg om het onmogelijke. Ik legde het uit met gebaren, zo van: “Als je dit doet, dan gebeurt dit.” (lacht)
Als je de Wii-afstandsbediening gebruikt, is de meest gebruikelijke oplossing voorwerpen selecteren door te richten. Maar deze keer wilden we voorwerpen selecteren zonder te richten.
Dat klopt. We hebben geprobeerd de voorwerpen op het scherm in een cirkel te plaatsen, en dan draaide je de Wii-afstandsbediening Plus als een draaischijf om een voorwerp te selecteren.
Je dacht aan een systeem zoals hoe je met een draaischijf kanalen selecteerde op een ouderwetse televisie.
Precies. Maar je kunt je polsen maar zo’n 120 graden draaien, dus toen we het uitprobeerden, en je koos een voorwerp uit zo’n acht voorwerpen, dan koos je uiteindelijk vaak de verkeerde. Toen beseften we dat je pols draaien niet de juiste manier was en probeerden we de Wii-afstandsbediening Plus te kantelen met je arm.
Je onthoudt met je lichaam bijvoorbeeld dat als je omlaag kantelt, je de Slingshot selecteert.
Dus je kunt het doen zonder naar het scherm te kijken. Ik herinner me dat rond de tijd dat je net dat systeem had gemaakt, Miyamoto er echt over opschepte. Hij zei: “Als je er eenmaal aan gewend bent, kun je voorwerpen met ongekende snelheid selecteren zonder de flow van het spel te onderbreken. Het is echt uniek.”
Hij zei het nog even tegen me voordat het voltooid was, dus het moet echt indruk op hem hebben gemaakt.