Wat was dit keer in jouw ogen de grootste uitdaging met betrekking tot de muziek?
Het orkest. Het was niet helemaal nieuw, aangezien de Iwata vraagt - Super Mario Galaxy 27, maar ik geloof dat dit de eerste keer was dat EAD in Kyoto een orkest gebruikte. 7 Super Mario Galaxy: een driedimensionaal actiespel dat in november 2007 werd uitgebracht voor het Wii-systeem. Het tweede spel in de serie, Super Mario Galaxy 2, werd in mei 2010 uitgebracht in Japan.
The Legend of Zelda: Twilight Princess was gedeeltelijk voorzien van orkestrale muziek, maar dat gedeelte werd ook verzorgd door de afdeling voor softwareontwikkeling in Tokio.
Ja. (Mahito) Yokota8, die veel weet over orkestrale muziek, werkt daar, en er was nog een medewerker die meehielp. We vroegen de afdeling voor softwareontwikkeling in Tokio om de muziek voor de filmscènes te verzorgen en de arrangementen te maken voor het orkest. We richtten ons in Kyoto op andere spelmuziek. Dat is de reden dat het geluidsteam uit tien man bestond. 8 Mahito Yokota: afdeling voor softwareontwikkeling in Tokio, van Nintendo’s divisie voor entertainmentanalyse & ontwikkeling. Hij werkte eerder aan het geluid voor series als Super Mario Galaxy. Hij had tevens de leiding over de orkestrale muziek in The Legend of Zelda: Twilight Princess.
Zou je zonder de muziek in de filmscènes met een kleiner team hebben kunnen werken?
Dus je kunt zeggen dat het aantal medewerkers verdubbelde door de filmscènes. Het moet moeilijk zijn geweest om de volledige 120 minuten aan filmscènes van muziek te voorzien.
In het begin dacht ik nog helemaal niet aan een orkest. Maar tijdens het rondetafelgesprek op de E39 van 2010 vroeg een verslaggever of we een orkest zouden gebruiken voor The Legend of Zelda. Miyamoto antwoordde, ‘Een orkest past bij The Legend of Zelda, dus we zullen erover nadenken.’ Toen we terugkwamen in Japan kwam Wakai naar me toe en vroeg onthutst, ‘Wordt de muziek dit keer orkestraal?’ ‘Nee,’ antwoorde ik, ‘dat denk ik niet.’ 9 E3 (Electronic Entertainment Expo) : een videogamebeurs die gewoonlijk een keer per jaar wordt gehouden in Los Angeles. Bezoekers van de E3 in 2010 maakten voor het eerst kennis met The Legend of Zelda: Skyward Sword.
Ik had slechts een keer een orkestopname gemaakt, voor The Legend of Zelda: Twilight Princess, maar het was veel werk. Ik zag dan ook geen mogelijkheid om dat binnen de tijd voor het hele spel te doen, maar tot mijn verbazing zei Miyamoto, ‘Neem het op met een orkest!’
Jullie zeggen allemaal dat het als een verrassing kwam, maar gebruikten we niet ook een orkest voor Super Mario Galaxy?
Ja. We vonden het in Super Mario Galaxy goed werken, dus ik vermoed dat Miyamoto daarom zeker wist dat die indrukwekkende muziek het in The Legend of Zelda goed zou doen.