Het is verbazingwekkend dat jullie iets op deze schaal konden maken met nieuwe methodes. Mizuta, hoe konden jullie zo’n volgepakt spel maken terwijl het toch een eenheid bleef?
Eén keer per week vergaderden de teamleiders. Volgens mij waren deze besprekingen van groot belang. Wakai en ik deden mee namens het geluidsteam. We bespraken niet alleen de voortgang van de ontwikkeling maar kwamen ook van allerlei nieuwe dingen op de hoogte, dus dat was een grote steun. Door deze mogelijkheden om informatie uit te wisselen, konden we ook correctie informatie doorgeven aan het personeel dat later bij het project werd ingezet.
De intuïtie van de politierechercheur! (lacht) (Noot van de redactie: Het beeld van de intuïtie van de politierechercheur is in Japan bekend geworden door klassieke politieseries op tv, waarin de rechercheur zonder concreet bewijs een spoor volgde op basis van zijn “intuïtie”, wat hem natuurlijk altijd leidde naar het oplossen van de zaak.)
Aonuma’s stoel stond dicht bij die van mij, dus zodra ik iets belangrijks hoorde, rende ik naar hem toe, en zei ik, “Aonuma! Wat is hier de bedoeling van?!”
En ik was niet de enige. Iedereen die aan de landvormen werkte liep rond. Als de plaatsing van vijanden maar een beetje veranderde, kon dat ingrijpende gevolgen voor de landvormen hebben.
Aha, ik begrijp het. Dat is anders dan Mizuta’s ervaring, omdat het aanpassen van landvormen heel iets anders is dan het aanpassen van geluid.
Dat denk ik wel, ja. Zelfs een kleine verandering kon betekenen dat de mensen die de leiding hadden over de landvormen grote veranderingen moesten doorvoeren, dus hield ik altijd mijn ogen en oren wijd open. Bij zo’n groot project kunnen gemakkelijk ergens veranderingen optreden die niet meteen opvallen, dus als ik maar een beetje achterdochtig was of een ongemakkelijk gevoel kreeg, ging ik meteen vragen wat er aan de hand was.
En in plaats van het antwoord af te wachten, probeerde ik dingen te achterhalen door het spel in ontwikkeling te spelen.