De logische kerker
Uit ons eerste ‘Iwata vraagt’-gesprek over dit spel, begreep ik dat de oude beschaving ertoe heeft geleid dat sommige personages robots werden.
We vroegen ons af of we het wel elektriciteit konden noemen in de wereld van The Legend of Zelda (lacht).
We dachten na over de terminologie en probeerden te voorkomen dat we robots ontwierpen die er te mechanisch uitzagen.
Fujino, wat vond je ervan, toen je hoorde dat er door die oude beschaving robots zouden voorkomen in de Legend of Zelda-wereld?
Maar als je naar de animatie kijkt, valt het in de spelwereld niet uit de toon. Op de een of andere manier passen ze in het spel.
Ik denk dat je dat inderdaad kunt toeschrijven aan de kracht van het ontwerp, maar hoe zorgden jullie ervoor dat ze in het spel pasten? Wat denk jij, Kitagawa, als iemand met een ontwerpachtergrond?
De ontwerpers die zich hiermee bezighielden gaven de robots een zachte uitstraling. Ze baseerden hun ontwerpen op de kleifiguurtjes uit de Japanse Jomonperiode, en vroegen zich af hoe ze er als robots uit zouden zien. (Opmerking: volgens een van de theorieën die in Japan de ronde doen, beslaat de Jomonperiode grofweg de tijd van 14.000 tot 300 voor Christus. De Japanse term ‘jomon’ betekent koordpatroon, en heeft betrekking op een aardewerkstijl die werd versierd met om stokjes gewonden koorden. Deze markeringen zijn representatief voor de periode.
Ik begrijp het. Ze gebruikten de motieven uit een oude beschaving. Normaal gesproken zou je harde, metalen robots ontwerpen, maar ze zagen kans ze een zachtere uitstraling te geven door ze te baseren op eeuwenoude Japanse kleipoppetjes. En zo wisten ze de robots op een natuurlijke manier in de spelwereld te laten passen.
De landkaart bijvoorbeeld. Als je in het heden door het eerste gebied loopt, waar ik aan heb gewerkt, zijn er puzzels die je niet ziet, en dus niet kunt oplossen. Als je de oude landkaart in handen krijgt, begrijp je dat het gebied er vroeger anders uitzag. Je moet de landkaart dus vergelijken met de huidige situatie.