In een spel waarin je zoveel doet, lijkt het me iets te ver gaan om van de spelers te verwachten dat ze alles op eigen houtje, zonder hulpje, uitzoeken en ontdekken.
En Link praat niet, dus Fi was absoluut noodzakelijk om Links emoties te vertegenwoordigen en de enorme wereld in het spel uit te leggen. En hoewel we haar functie beperkten tot die van hulpje, hebben we haar gemaakt als een personage met een nog nooit eerder vertoonde persoonlijkheid, zodat ze zou aansluiten op het script.
Ik heb het allemaal tot op zekere hoogte een keertje gespeeld, toen alle verschillende gebieden voltooid waren. Het voelde niet echt alsof Fi en ik samen op avontuur gingen.
Ja (lacht). Link heeft geen idee van de spelomgevingen waar hij doorheen zal reizen, maar Fi weet allerlei dingen over de spelwereld, over het bos en de vulkaan, enzovoorts, dus ze fungeert als een soort navigator. Zoals eerder al werd gezegd, hebben we het spel gemaakt met verschillende teams voor het bos en de vulkaan en zo, dus het ontbrak aan verbanden tussen de verschillende omgevingen in het spel.
Ik neem aan dat iedereen zich zo concentreerde om ieder gebied vol te stoppen met inhoud dat ze weinig aandacht over hadden voor die verbanden.
Ik denk het. Toen maakten we het zo dat als je voor het eerst een nieuwe omgeving betreedt, zoals de vulkaan, Fi het van tevoren uitlegt. Ze vertelt je dan wat voor plek het is en waarschuwt je indien nodig. We hebben benadrukt dat Link niet alleen is in zijn avontuur.
Als je met succes zegt dat je niet alleen op avontuur gaat, verandert dat dan de manier waarop het spel aanvoelt tijdens het spelen?
Absoluut. Als je in problemen verzeild raakt, geeft Fi niet alleen hints. Er vinden juist gebeurtenissen plaats waardoor je je gaat beseffen hoe belangrijk ze is voor Link. Ze is ook betrokken bij het verhaal, maar daar kan ik maar beter niet te veel over zeggen.
De reden waarom ik Oyama-san vroeg om aan die verbindende elementen te werken, was omdat ik, toen ieder gebied vorm begon te krijgen, merkte dat de verbanden tussen de verschillende gebieden niet al te best waren. Net toen ik op zoek ging naar iemand die de gaten kon dichten, kwam hij vrij regelmatig met goede ideeën. Daarom vroeg ik hem de ‘bendeleider’ te worden bij het verbinden van alle gebieden. (Noot van de redacteur: het oorspronkelijke woord dat hier werd gebruikt, was ‘bancho’, een titel die doorgaans wordt gegeven aan de leider van een schoolbende.)
Iemand die de leiding heeft over een kerker is bezig om de kerker die hij heeft gemaakt zo goed mogelijk te perfectioneren, dus dan denkt hij niet na over het dichten van de gaten. Dus elke dag speelde ik het spel in de staat van dat moment en als ik vond dat het ergens een beetje magertjes was, gaf ik meteen mijn mening en kwam ik met mijn eigen oplossingen.